wat is het verschil tussen de standaard deviatie (standaard afwijking) en standaard fout?

Gaat over statistiek.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
26K

Het beste antwoord

Er is geen verschil. Alleen wordt standaard error meestal gebruikt wanneer er sprake is van meetwaarden, bijvoorbeeld in een laboratorium.

Toegevoegd na 29 seconden:
met standaard error bedoel ik dus standaard fout

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardfout

"De standaardfout is in de statistiek de benaming voor de standaardafwijking van het steekproefgemiddelde. De term is afkomstig uit de foutenleer om de nauwkeurigheid aan te geven van een berekend gemiddelde.

De standaardfout is in principe kleiner naarmate de steekproef groter is. De standaardafwijking in het steekproefgemiddelde is recht evenredig met de standaardafwijking van de populatie waaruit de steekproef is getrokken en omgekeerd evenredig met de wortel van het aantal onafhankelijke waarnemingen in de steekproef."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar wij moeten vaak voor dingen de standaard fout EN standaard afwijking uitrekenen. Bij het programma spss wat we gebruiken, zijn de standaard fout en standaard afwijking ook twee verschillende getallen... Volgens mij tenminste, ik begin nu te twijfelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb even op de Englese wiki gekeken. Hier staat o.a. "he term may also be used to refer to an estimate of that standard deviation, derived from a particular sample used to compute the estimate." Dit houdt in dat de term standaard fout ook gebruikt wordt voor een SCHATTING van de standaard afwijking. Omdat het een schatting betref aan de hand van een steekproef verlies je één vrijheidsgraad (vanwege het schatten van het gemiddelde van de steekproef). Vanwege dit verlies van één vrijheidsgraad wordt in de formule voor de schatting gedeeld door n-1 terwijl in de formule voor de werkelijke standaardafwijking gewoon n in de noemer staat. En n staat hier voor het aantal waarnemingen. Dus als je de kleinere waarde (standaardafwijking) vermenigvuldigd met (n/(n-1)) dan zou je in SPSS de standaardfout moeten kunnen repliceren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorbeeld: n=5
x1=1, x2=2, x3=3, x4=4, x5=5
schatting voor het gemiddelde = 3 standaardfout:
WORTEL (((1-3)^2+(2-3)^2+(3-3)^2+(4-3)^2+(5-3)^2+(6-3)^2)/(3-1))) = (4+1+0+1+4)/4 = 2,5 De standaardafwijking:
WORTEL (((1-3)^2+(2-3)^2+(3-3)^2+(4-3)^2+(5-3)^2+(6-3)^2)/(3-1))) = (4+1+0+1+4)/5 = 2 2*(5/4)=2,5
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, ben het worteltrekken vergeten te verwerken in de uitkomst. Dus het betreft hier de variantie. Voor de de verhouding tussen de beide standaardfout en de standaardafwijking moet je dus ook WORTEL(n/(n-1)) nemen.

Andere antwoorden (1)

Standaard fout : schatting SD.
SD: exact.