Wat is de eenvoudigste formule bij aftrek van twee samengestelde rente percentages?

Stel je hebt een rente van 6% samengestelde rente en een samengestelde rente van 4,5% hoe kun je dan het verschil naar percentage berekenen. Dus met als uitkomst ook een samengesteld percentage?

een jaar geleden
in: Wiskunde
2K
tinus1969
een jaar geleden
Een logaritme. (?)
SimonV
een jaar geleden
Volgens Bing AI: Eindwaarde = Beginwaarde x (1 + rente/compounding)^ (compounding x jaren) Waarbij:
- Beginwaarde: het oorspronkelijke bedrag dat wordt belegd of geleend
- Rente: het jaarlijkse rentepercentage
- Compounding: het aantal keren dat de rente per jaar wordt samengesteld
- Jaren: het aantal jaren dat de rente wordt toegepast
SimonV
een jaar geleden
Voorbeeld. Als u een rente van 6% heeft die jaarlijks wordt samengesteld en een rente van 4,5% die kwartaal wordt samengesteld:
1. Bereken de eindwaarde van de eerste rente na een jaar:
Eindwaarde = Beginwaarde x (1 + 0,06/1)^ (1 x 1) = Beginwaarde x 1,06
2. Bereken de eindwaarde van de tweede rente na een jaar:
Eindwaarde = Beginwaarde x (1 + 0,045/4)^ (4 x 1) = Beginwaarde x 1,0465
3. Bereken het verschil tussen de twee eindwaarden:
Verschil = Eindwaarde_1 - Eindwaarde_2 = Beginwaarde x (1,06 - 1,0465) = Beginwaarde x 0,0135
4. Bereken het verschil in percentage door het verschil te delen door de beginwaarde en te vermenigvuldigen met 100:
Verschil in percentage = Verschil / Beginwaarde x 100 = 0,0135 x 100 = 1,35%
Dus het verschil in percentage tussen de twee samengestelde rentes is 1,35%.
erotisi
een jaar geleden
OK het wordt dan als volgt
1.06^15 - 1,045^15 = 0,461 *100%= 46,1% * V15 = 1,29%
SimonV
een jaar geleden
Geen flauw idee of het antwoord van AI juist is...
erotisi
een jaar geleden
ik denk het wel, iig die van mij. Ik vraag mij wel af of er een andere methode is.

Antwoorden (1)

De eenvoudigste formule bij aftrek van twee samengestelde rente percentages is: (1 + r1) x (1 + r2) - 1 = r1 + r2. Hierbij staat r1 voor het eerste rentepercentage en r2 voor het tweede rentepercentage.
10 maanden geleden
erotisi
10 maanden geleden
(1,06) * (1,045) - 1 = 0,1077...... Etc
Hoe moet ik hier het verschil tussen bepalen als je niet eens het exponent weet?