Wat is het hoogste getal?

Ik bedoel: Het eerste cijfer is 1 ( misschien nul maar, dat tel ik niet omdat dat volgens mij eigenlijk geen cijfer is, want nul is niets.)
Is er dan ook een laatste cijfer?
Ik ben mij ervan bewust dat tellen van hoeveelheden in principe oneindig is.
Wat ik dus bedoel: is er een laatste officiele laatste getal?
Ik deed geen puntjes op de "E", van "officiele" want dat wist ik niet meer.

Toegevoegd na 47 minuten:
Niemand hoeft van jullie hoeft een antwoord te geven, op die manier ,wat zoveel "nullen"geeft in die zin, dat ik het met mijn opleidings niveau toch niet snap.
Het gaat er mij met mijn LTS niveau er gewoon om: Is er gewoon een officieel laatste getal.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
5.9K
ronron1212
7 jaar geleden
Dat bestaat niet getallen gaan oneindig door.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mischien ben ik koppig, maar volgens mij moet er een (laatste) getal zijn die ooit ergens is opgeschreven.
Maar bedankt voor je antwoord.
ronron1212
7 jaar geleden
opgeschreven is iets anders dan een laatste getal. Maar er bestaat echt geen laatste getal er is er altijd weer 1 hoger.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Theo1 Als je echt denkt dat er een laatste getal is, snap je niet echt hoe getallen werken. Maar dan zeg je toch weer: "Ik ben mij ervan bewust dat tellen van hoeveelheden in principe oneindig is." Nou dat is in directe tegenspraak met elkaar.. Wat zou dat laatste getal dan voor moeten stellen? Verder dan hier kan je niet tellen/hoger kan het niet?! Laten we eens kijken: "Laatste getal" +1="laatste getal"
"laatste getal" x2 = "laatste getal" Of bedoel je meer een getal met een eenzijdige naam zoals een googol of een googolplex of het getal van graham? Hoe groot deze ook zijn het zullen nooit de laatste zijn. Zo zou je nog kunnen beargumenteren dat "oneindig" het laatste getal is, maar oneindig is geen getal. https://www.youtube.com/watch?v=elvOZm0d4H0
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is er gewoon een officieel laatste getal. NEE.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit filmpje legt het ook uit.
https://www.youtube.com/watch?v=SrU9YDoXE88
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En of 0 een getal is:
https://www.youtube.com/watch?v=8t1TC-5OLdM
Ja het is zelfs een even getal.
WimNobel
7 jaar geleden
Maar MrTomaat, als Theo1 nou wil weten wat het laatste (lees: grootste) getal is dat ooit is opgeschreven? Dat is niet hetzelfde als "zou kunnen opschrijven". Want dat laatste kun je nooit beantwoorden. Maar wel moet er ergens onder de eindige hoeveelheid mensen die ooit geleefd hebben iemand zijn (geweest), die het grootste getal in cijfers heeft opgeschreven. Of onder de eindige hoeveelheid computers/printers een die het grootste getal in cijfers afgedrukt heeft. Aangezien er ca. 5000 cijfers op een blad papier passen heb je met 5 miljoen een flink boek en met een miljard een boekenkast vol.
Het grootste momenteel bekende priemgetal heeft 22 338 618 cijfers en het zou me niets verbazen als een of andere malloot daar daadwerkelijk wel eens 4500 vel computerpapier aan gespendeerd heeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is iets pas een opgeschreven getal als je het uitschrijft zonder gebruik te maken van wiskundige notatie?
Ofwel is 10 tot de macht 100(googol) zo geschreven geen opgeschreven getal totdat iemand. 10 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 schrijft?
erotisi
7 jaar geleden
Het grootste getal wat ik ooit heb gezien heb ik zelf een tijdje terug op deze site behandeld. Hoe groot het precies was kan ik niet meer terugvinden, maar was iets in de trend van 10^10^56.
Zo lang nog zou het volgens sommige wetenschappers duren voordat de volgende oerknal zou plaatsvinden.
Ik heb dat toen nagerekend uit hoeveel nullen dat getal bestond en dat was een dorpje volgebouwd met boekenkasten waarin boeken stonden met alleen nullen erin....dus onuitsprekelijk en onvoorstelbaar groot.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar inderdaad:
https://www.youtube.com/watch?v=tlpYjrbujG0 :D
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi Ik kan een groter getal uitspreken: googolplex https://nl.wikipedia.org/wiki/Googolplex
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee , er is geen "laatste getal", omdat je in principe door zou kunnen tellen tot oneindig, en oneindig, het woord zegt het al, daar kan er altijd nog eentje bij. Er zijn wel een paar heeeeele grote getallen (die je in het dagelijks leven niet zult gebruiken) die nog een naam hebben, maar ook die kun je weer verdubbelen en vermenigvuldigen, en daar komt dus letterlijk nooit (ook zo'n vaag begrip) een einde aan. Er is WEL een laatste cijfer ; namelijk de 9 . Het eerste cijfer is 0, het laatste 9, en met die tien 'symbooltje's' kun je alle denkbare getallen schrijven. Na de negen gaan we gewoon getallen met elkaar combineren. Net zoals we met 26 letters (alleen al in ons taalgebied ) alle klanken, woorden en alle mogelijke denkbare onzinwoorden en verhalen en boeken kunnen schrijven.
kierkegaard47
7 jaar geleden
"met die tien ‘symbooltje’s’ kun je alle denkbare getallen schrijven." Toch niet helemaal. Naarmate getallen groter worden, worden ze minder precies aangeduid en meer bij implicatie, en kan je er zelfs minder precies mee rekenen. 'kleine' getallen -laten we zeggen alle getallen kunnen exact opgeschreven worden. De grens hiervan is natuurlijk niet heel scherp Dan zijn er de getallen zo groot zijn dat ze in feite slechts bij benadering worden aangeduid. De kleinste subgoep vormen hier de getallen die met de gewone 'wetenschappelijke notatie worden aangeduid. Voorbeeld: x = 5.43 * 10^891 , wat in feite betekent: 'dit getal begint met '543' en bestaat uit 892 cijfers'. Googol valt hier ook onder, hoewel dit getal toevallig makkelijk exact aangeduid kan worden. Dit proces kan een aantal keer herhaald worden.
Zo is bv. een getal van één suborde hoger het getal 'googolplex', dat je kunt definieren als: 'een 1 met een googol nullen, google zelf is weer een 1 met 100 nullen'. Nog een suborde hoger is het getal 'googolplexian' , dat begint als 'een 1 met een googolplex nullen ...' . Anders gezegd praat je hier over het aantal niveau's in de exponent dat nodig is om het getal aan te duiden. Getallen van suborde 2 en hoger (dus bv. googolplex) zijn zelfs in theorie niet meer uit te schrijven, omdat het aantal symbolen groter zou zijn dan de hoeveelheid deeltjes in het universum. Dan volgen de getallen die zo groot zijn dat er ook geen _benadering_ meer wordt gegeven, maar enkel de _methode_ (de algoritme) die je zou moeten volgen om het getal te berekenen. Het getal van Graham is hier een voorbeeld van. Tenslotte zijn er nog getallen die zo groot zijn dat er zelfs geen _methode_ wordt gegeven waarmee je het getal zou kunnen berekenen, enkel een karakterisering. Voorbeeld: het getal van Mayo, dat je informeel zou kunnen omschrijven als: 'Pak het 'krachtigste' algoritme dat in minder dan googol symbolen uit te drukken valt, en daarmee het hoogste getal oplevert. Het getal dat één hoger is, is het getal van Rayo. Hier weten we dus niet eens meer hoe we het zouden moeten berekenen.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Ik zie dat er wat weggevallen is in mijn reactie. Ik bedoelde te schrijven: "kleine’ getallen -laten we zeggen alle getallen die exact opgeschreven kunnen worden. De grens hiervan is natuurlijk niet heel scherp, maar een redelijke grens lijkt me alle getallen die uit minder dan 100 cijfers bestaan (ook al kunnen tegenwoordig met computers getallen met miljarden cijfers opgeslagen worden)".
WimNobel
7 jaar geleden
Hé wat goed, MrTomaat, dat je verder bent gaan zoeken. En dat die print dan ook inderdaad blijkt te bestaan!
En Kierkegaard47 heeft mooi geanalyseerd wat voor mogelijkheden er zijn om grote getallen te definiëren.
Maar goed, Theo vroeg om het laatste (hoogste) officiële getal.
Er is natuurlijk geen officiële, algemeen erkende instantie die dat bepaalt. Mogelijke manieren om zo'n getal te definiëren lijken mij:
- het getal moet daadwerkelijk uitgeschreven zijn in cijfers (zoals het grootste Mersenne-priemgetal - maar ik weet niet of dat de grootste is)
- het getal moet een zinvolle rol spelen in een wiskundig bewijs (zoals het getal van Graham)
- het getal moet een naam hebben (zoals googolplex - maar dat is zeker niet de grootste met een naam).
Welk van deze mogelijkheden Theo naar op zoek is, ja dat is aan Theo om dat te zeggen.
Maar eigenlijk zegt hij het al: hij vraagt om het "officiële" laatste getal.
Welnu, dan is het antwoord eenvoudig: nee zo'n getal is er niet, want er bestaat geen "officiële" instantie die dat zou kunnen of mogen bepalen of voldoende concensus zou kunnen verwerven om dat te doen.
N.B. ook over het laagste natuurlijke getal bestaat geen concensus: volgens sommigen is het 1, volgens anderen 0.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
centrilioen is de hoogste getal

Antwoorden (2)

'Rayo's getal' is het grootste bruikbare getal ooit bedacht.
7 jaar geleden
Er zal altijd een getal zijn dat groter is dan het andere getal. Denk maar eens terug aan je kindertijd, "ik kan wel 10 boterhammen op" "ik wel 20" en dan kreeg je het vervelende kind: "ik altijd 1 meer dan jij". Zo werkt het in principe ook met getallen, je kunt er altijd 1 bij optellen.

Dat neemt niet weg dat getallen vanaf een zekere hoogte(op dit moment nog) niet bruikbaar zijn voor berekeningen die werkelijk iets brengen. Het allereerste gigantisch grote getal dat dit wel voor elkaar kreeg was het getal van Graham. Simpel gezegd kon dit getal ingezet worden om een wiskundig vraagstuk op te lossen waarbij men zich afvroeg wat voor een dimensionale kubus(hoeveel dimensies dus) men nodig had om de verbindingspunten tot een bepaald aantal verbindingsvlakken te vormen die ook weer een dergelijk vlak in zich hebben.
Door de gigantische grootte van het getal kun je dit getal ook niet zomaar opschrijven, dit heeft ook nog nooit iemand gedaan. Voor de notatie gebruiken ze de pijlnotatie van Knuth. In het kort houdt dit in dat een pijltje omhoog betekent dat je de macht neemt van dat getal. (Een pijltje schrijf ik voor het gemak even als ^) Zo is 3^^3 gelijk aan 3 tot de macht 3 tot de macht 3, ofwel, 3 tot de macht 27(want 3 tot de macht 3 is 27)= zeer groot.
Kortom, erg abstract.

Een van de grootste getallen die we kennen zonder direct toe te kunnen passen om een wiskundig vraagstuk op te lossen is googolplexian.
Deze komt af van het getal googol, dat is een 1 met 100 nullen.
Vervolgens komt googolplex, wat een 1 is met googol nullen.
Waarna we komen op googolplexian wat een 1 is met googolplex nullen.

Om de grootte van dit getal aan te geven: googol is 10 tot de macht 100, in ons waarneembare heelal verwachten we niet meer dan 10 tot de macht 82 atomen te vinden.