Oeps, reactie toegevoegd in plaats van geantwoord. Copy/paste:

Ik veronderstel dat je weet dat de afgeleide van tan(x) gelijk is aan 1/cos²(x).

Als y = arctan(x), dan is x = tan(y) en dx/dy = 1/cos²(y).

Herschrijf 1/cos²(y) = (sin²(y)+cos²(y))/cos²(y) = tan²(y) + 1 zodat:

dx/dy = tan²(y) + 1 = x² + 1 waaruit dy/dx = 1/(1+x²).

De gezochte afgeleide dy/dx = (arctan(x))’ is dus 1/(1+x²).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Plus voor het plakken van je eigen reactie ;-)
(En voor je antwoord).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan op een analoge manier. y = arcsin(x), dan is x = sin(y) en dx/dy = cos(y). Verder weet je dat cos²(y)+sin²(y) = 1, waaruit cos(y) = +/- sqrt(1-sin²(y)), zodat: dx/dy = cos(y) = sqrt(1-sin²(y)) (*) Omgekeerde nemen en sin(y) terug vervangen door x: dy/dx = (arcsin(x)') = 1/sqrt(1-x²) (*) bijkomend detail hier: in dit geval neem je de positieve wortel omdat arcsin(x) steeds tussen -pi/2 en pi/2 ligt en voor die waarden is de cosinus positief, vandaar de positieve vierkantswortel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan.