hoe krijg je een getal met meerdere getallen die je kan toevoegen?

ik heb een probleem: ik wil van 0 naar 20529 komen en de getallen die ik kan toevoegen om dat te krijgen zijn 25 37,5 67,5 100 en 175

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel dus dat ik het getal 20529 wil krijgen. ik heb dus de getallen 25 en 37,5 en 67,5 en 100 en 175 die ik kan gerbuiken (dus optellen bij elkaar) en dan wil ik dus op de een of andere manier op 20529 uitkomen.... als dat mogelijk is?!

Toegevoegd na 39 minuten:
Je moet dus een bepaald aantal keer van alle getallen bij elkaar optellen (ALLEEN OPTELLEN DUS) en dan moet je 20529 krijgen... ik hoop dat het zo duidelijk is...?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (3)

Het optellen van de getallen 25, 100 en 175 levert altijd een som met als laatste cijfer 0 of 5. Omdat je op een geheel getal moet uitkomen moeten 37,5 en 67,5 zo vaak voorkomen dat ze samen een geheel getal vormen. Dit soort sommen levert dus ook weer een getal met 0 of 5 aan het eind. Voorbeeld: 3*37,5 + 7*67,5 = 585.
Er bestaat dus geen mogelijkheid om als laatste cijfer 9 te krijgen. Conclusie: het is niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alle getallen die gebruikt mogen worden om de som te vormen, zijn een veelvoud van 2,5. Iedere som die je ermee vormt is dus ook een veelvoud van 2,5. 20529 is dat niet, dus zal het niet lukken.
WimNobel
10 jaar geleden
De vergelijking is 20529 = X25+Y37,5+67,5Z+A100+B175
Waarbij A, B, Z, Y en X natuurlijke getalen zijn.
Daar 100 en 175 veelvoud is van 25 zijn er meerdere oplossingen mogelijk of geen enkele.
Daar alle getalen een veelvoud zijn van 2,5 op 20529 na is het antwoord duidelijk.
Als je 20529 deelt door 2,5 komt je niet uit op een geheel getal.
Kortom er is geen antwoord te geven op deze vraag.
Wel kun je de weg er na toe uitleggen.

Indien deze vraag oorspronkelijk een huiswerkvraag van wiskunde is dan.
Zeg gewoon dat je het antwoord gevonden hebt. En dat je vraag aangepast hebt.

Hoeveel mogelijk antwoorden zijn er?