stel ik kom om 12:10 aan bij de klant en ben om 16:45 klaar hoe reken ik dan snel de minuten uit?

Deze tijd moet ik namelijk invoeren op een handheld en die werkt in minuten, iklaat nu dit voorbeeld zien omdat ik hierbi j steeds de mist in ga.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12:45 naar 16:10 is juist lastiger. dan moet (6x40)-35 doen=205
SimonV
10 jaar geleden
Ik weet niet goed of je dit regeltje gemakkelijk kunt onthouden:
Eerste het verschil van de uren uitrekenen: 16 – 12 = 4 x 60 = 240 minuten
Daarna altijd bij de eerste tijd de minuten aftrekken (240 – 10 = 230)
En bij de tweede tijd de minuten optellen. (230 + 45 = 275)
Misschien spreekt dit regeltje je aan, misschien vind je het alleen maar ingewikkelder worden.
SimonV
10 jaar geleden
In een formule:
(Uur2-Uur1)*60-Minuten1+Minuten2

Antwoorden (5)

VAN 12:10 nog 50 minuten tot 13:00 uur Van 13:00 tot 16:00 IS 3X60 is 180 en dan nog 45 minuten dus totaal 50+180+45 is 275minuten.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar komt die 60 vandaan?
ronron1212
10 jaar geleden
een uur is 60 minuten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie nog niet in helemaal in waarom jij nou zo belangrijk vond dat ik dat uit moest leggen en jij het blijkbaar niet hoeft te vermelden.
ronron1212
10 jaar geleden
Beste Mrtomaat ik heb precies verteld in mijn antwoord hoe ik het bereken. Bij jou antwoord overigens heel goed zie je niet direct wat je doet. Slim bedacht maar niet direct zichtbaar.
16:45
12:10
04:35

(4x60) +35= 275

Er zitten 60 minuten in een uur.

De moeilijkere: 12:45 - 16:10

(6x40)-35=205

Als het ware reken je 12:45 16:45 uit en je ziet dat je dan 35 min teveel hebt gerekend. Die is wat lastiger.

Toegevoegd na 3 minuten:
(Haakjes zijn ter verduidelijking en wiskundig niet nodig aangezien vermenigvuldigen altijd voor aftrekken en optellen gaat.)

Toegevoegd na 3 dagen:
Foutje, na "de moeilijkere": het is (4 x 60)-35=205.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Foutje, na "de moeilijkere": het is (4 x60)-35=205.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tnx, zal em even aanpassen!
Wanneer je je een marge van een minuutje kunt veroorloven, dan kun je rekenen in eenheden van 6 minuten. 6 minuten is namelijk precies 0,1 uur, en dat is eenvoudig op een gewone calculator, of zelfs vanuit het hoofd te doen.

B.v.
- 12:10 rond je af naar 12:12 (oftewel 12,2)
- 16:45 rond je af naar 16:48 (oftewel 16,8)

16,8 - 12,2 = 4,6 = 4:36 uur

Toegevoegd na 13 minuten:
Om er minuten van te maken maak je er dus van:
4 x 60 + 36 = 240 + 36 = 276 minuten
Antoni
10 jaar geleden
De vraagsteller wil een antwoord volledig in minuten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Nee de vragensteller wil snel kunnen rekenen !
Ik geef hem een manier.
Alleen die snelheid kost 'm wat precisie. Aan de vragensteller de keuze of hij daar voor gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij kan je hier zomaar 6 minuten verkeerd mee uitkomen. Je marge is dus al niet zuiver gesteld. Met dit voorbeeld kom je toevallig op een minuut verkeerd. Daarnaast krijg je geen uitkomst in minuten. Je moet nog een keer rekenen daarvoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
klaar hoe reken ik dan snel de minuten uit?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@Antoni
Oh, het kwartje valt... ;-)
Ik vul het even aan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@MrTomaat
Het minuutje was niet letterlijk bedoeld. Wanneer je goed afrond kom je volgens mij nooit meer dan 3 minuten verkeerd uit.
Als je niet te veel wil nadenken maar je wel gemakkelijk iets kunt onthouden:

(Uur2-Uur1)*60-Minuten1+Minuten2

In dit geval:

(16-12)*60-10+45 = 275
10 jaar geleden
Het is eenvoudig als, zoals in je voorbeeld, het aantal minuten in de eindtijd groter is dan in de begintijd. Dat laat MrTomaat goed zien.
Maar het omgekeerde voorbeeld (12:45 tot 16:10) kan ook als een soort aftreksom gedaan worden. Omdat je geen 10 van 45 kunt aftrekken, moet je lenen! Je leent een uur, en krijgt er uiteraard 60 minuten voor. Dan wordt het aantal minuten 60+10-45=25 en het aantal hele uren 16-1-12=3. De verstreken tijd is dus 3:25. Uitgedrukt in minuten 3 x 60 + 25= 205