Hoe bereken je de waarden voor a en b? Zie uitleg

Voor wiskunde moet ik deze vraag oplossen:

g(x)=a*x*x + b
Wat zijn de waarden van a en b, in deze grafiek. (Zie foto)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wiskunde
3.7K

Antwoorden (3)

Dat moet je met je huidige kennis en fantasie eigenlijk oplossen. Maar goed:
Teken de grafiek van g(x) = x^2 en kijk waar het onderste punt belandt.
Je zult zien dat het onderste punt ligt bij x=0, en dus g(x)=0
In de tekening ligt het onderste punt echter op g(x)=-12
Kennelijk moet je bij g(x) = x^2 er 12 naar beneden. Dus b = -12
Neem nu g(x) = ax-12
In de tekening zie je dat bij x=2 de g(x)=0
Dit invullen levert 0=a*2-12
Conclusie, a=6

Toegevoegd na 4 minuten:
Foutje:
Dit invullen levert 0=a*2*2-12
Conclusie, a=3

Toegevoegd na 5 minuten:
Met dank aan Antoni
Reddie
10 jaar geleden
kierkegaard47
10 jaar geleden
Klein rekenfoutje in de laatste stap. Invullen dat bij x=2 g(x) =0 levert op dat 0=a*(2^2)-12 , ofwel 4a=12 -> a=3. Verder zou ik het op dezelfde manier oplossen.
Reddie
10 jaar geleden
@kierkegaard47
Ik had op tijd het antwoord bij Antoni afgekeken ;-)
kierkegaard47
10 jaar geleden
Ja, dat moet tegelijktijdig met mijn reactie zijn gegaan :) Kan het niet meer weghalen denk ik ...
In de grafiek zie je:

Als x = 1, geldt y = -9.
Als x =2, geldt y = 0.

Hiermee kan je twee vergelijkingen maken, waarna je de waarde van a en b uitrekent.

-9 = a*1*1 + b
0 = a*2*2 + b

-9 = a + b
0 = 4a + b

a = -9 - b
0 = 4a + b

0 = 4 (-9 -b) + b
0 = - 36 - 4b + b
0 = -36 - 3b
3b = -36
b = -36/-3 = -12

a = -9 - b
a = -9 - (-12)
a = -9 +12
a = 3

Toegevoegd na 7 minuten:
Correctie: De laatste regel over b moet zijn: b = -36/3 = -12.
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
De opgave uit je vraag is g(x)=a*x*x + b. Dat kan je ook schrijven als y=a*x*x + b. Of y=ax² + b Ik heb de waarden ingevuld van x en y, wanneer x 1 is. Dan is y -9. x staat twee keer vermeld in y=a*x*x + b. Daarom heb ik geschreven: -9 = a*1*1 + b.
Antoni
10 jaar geleden
Om vergelijkbare vragen op te kunnen lossen, moet je steeds zorgen dat je de x-waarden en de y-waarden van twee punten op de grafiek kan invullen in de functie y=ax²+b. De functie kan bij een andere som natuurlijk een andere vorm hebben, bijvoorbeeld y=ax²+bx+c. In dit geval heb ik de waarden van de punten (1,-9) en (2,0) ingevuld, maar aan de antwoorden van Reddie en Rosalyx kan je zien, dat de som eenvoudiger op te lossen is met (0,12) en (2,0).
Antoni
10 jaar geleden
Correctie: de laatste woorden van de laatste zin moeten "(0,-12) en (2,0)." zijn.
Bij een standaard parabool is b=0. Dan ligt het dal op de oorsprong (0,0). Bij deze parabool zie je dat het dal op -12 ligt. dus b=-12.

Om a te berekenen vul je b x en y in. neem een duidelijk punt zoals (2,0) voor x en y.
dan krijg je dus 0=a*2^2-12.
Hieruit ga je a berekenen.
12=a*2^2 ( +12 aan de beide kanten)
12=4a ( 2^2 = 4 )
a= 12/4
a=3
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Ik opteerde ook voor het duidelijke punt (2,0), plus