Wat is een prisma?

weer een onderzoek voor school. en dit is mijn vraag. want ik snap er helemaal niks van. alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
15.6K

Het beste antwoord

Wit licht, zoals licht van de zon, bestaat uit een mengeling van kleuren (wit, zwart en grijs zijn eigenlijk geen kleuren of zogenaamde onbonte keuren.
Een glazen prisma kan wit licht in verschillende kleuren splitsen (breken).

Met prisma in natuurkundige zin wordt een driehoekig prisma bedoeld van transparant materiaal (zoals glas). Door middel van dit prisma wordt licht van verschillende golflengten in verschillende richtingen afgebogen.
Als er zon licht of een ander doorzichtig licht door komt, komt er aan de andere kant gekleurd licht. Een regen- druppel is ook een soort prisma maar dan een kleine. Hoe werkt een prisma?Als er wit licht op het prisma valt of binnen gaat wordt het witte licht gekleurd licht. Dat komt omdat het aan de binnenkant weerkaatst wordt.
De kleuren die uit het prisma gaan worden meestal gesplitst dat komt doordat het licht altijd in een andere hoek komt.
De kleuren zijn de kleuren van de regenboog - rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet. Dit komt omdat ook regendruppels zonlicht op dezelfde wijze breken als een prisma.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we bij elke vraag alleen maar met een link naar Google antwoorden, zijn we hier snel klaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@alterego: als een vraag met een klik op Google te beantwoorden is vind ik dat je de vraagsteller daar best op mag wijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als vragen die met een link naar google beantwoord kunnen worden, hier niet gesteld werden, was GV een stuk interessanter.
Een prisma is een driedimensionaal lichaam, bestaande uit een bovenvlak en een ondervlak, die altijd evenwijdig aan elkaar zijn. Tussen die twee vlakken bevinden zich vlakken in de vorm van een parallellogram, meestal zelfs in de vorm van een rechthoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/66/Prisma%27s.png/300px-Prisma%27s.png

zie het plaatje

hier de moeilijke uitleg:
Prisma (wiskunde)
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

In de meetkunde is een n-zijdig prisma een veelvlak, dat bestaat uit een n-zijdige veelhoek als grondvlak, een getransleerde kopie van dit grondvlak, en n zijden die deze twee vlakken met elkaar verbinden. Deze verbindende zijden zijn parallelogrammen. Alle doorsnedes van het prisma, die loodrecht op het grondvlak (en dus evenwijdig aan het grondvlak) van de prisma worden doorgevoerd, zijn identiek.

Het grondvlak kan dus drie- of meerhoekig zijn. Wanneer de opstaande zijden loodrecht op het grondvlak staan spreken we van een recht prisma, anders spreken we van een scheef prisma.

De prisma's zijn een deelverzameling van de prismatoïden.

Scheve, rechte en uniforme prisma's
Een recht prisma is een prisma, waarin de verbindende ribbes en zijdes loodrecht op de grondvlakken staan. Dit houdt in dat de verbindende zijdes rechthoekig zijn. Wanneer de verbindende ribbes en zijdes niet loodrecht op het grondvlak staan spreken we van een scheef prisma.

De term recht prisma laat nog in het midden of te maken hebben met rechthoekige of vierkante zijdes. De term uniform prisma wordt gebruikt voor een recht prisma met vierkante zijdes, aangezien zulke prisma's deel uitmaken van de verzameling van de in totaal 75 uniforme veelvlakken. Een uniform prisma op een vierhoekig grondvlak is bijvoorbeeld een kubus.

de meeste vragen die je nodig hebt voor school kan je vinden via wikipedia, waarom kijken je daar niet voor meer informatie op voor jeje vraag stelt ;) dan leer je er zelf ook meer van.
hopelijk heb je ook iets aan deze tip.

wil je het makkelijker geschreven hebben:
het is een wiskundig figuur. je kunt het zien als een toren in 3D maar dan zijn alle vlakken even groot