Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel 'gram' gaat er in een liter?

Mijn dyscalculie weerhoud me ervan om dit uit te rekenen, erg storend en vervelend > kan iemand uitsluitsel geven over wat t nu werkelijk is? 1000?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
59.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hoeveel gram er in een liter gaat, hangt helemaal van af de soort stof die je gebruikt. Elke stof heeft een ander gewicht per liter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja !

Andere antwoorden (6)

Bij een liter zuiver water van kamertemperatuur klopt deze uitspraak, die je eigenlijk niet zo mag stellen.
Maar als je andere vloeistoffen neemt, dan komt er weer heel iets anders uit.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Dat hangt er van af hoe zwaar de vloeistof is! Een liter water (of melk) is 1000 gram, een liter slaolie is zwaarder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een liter slaolie is even zwaar als een liter water.
jc54
14 jaar geleden
Hier slaan jullie de plank mis. Olie is lichter als water, want olie drijft op water. En melk is door het vet wat er in zit ook lichter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk jc54. Ik had niet goed nagedacht. :-) Al zal het bij melk toch niet veel schelen, denk ik.
jc54
14 jaar geleden
Daar heb jij weer gelijk in, dat is afhankelijk van het vetpecentage. Dus volle melk, halfvolle melk en magere melk verschillen onderling ook nog. Precies weet ik het ook niet. Maar ik dacht ergens tussen de 990 en 998.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eeeh...olie drijft op water hoor, en dus dus (beduidend) lichter ! Een liter kwik daarentegen is weer heel wat zwaarder dan een kilo.
jc54
14 jaar geleden
Dat klopt, van die olie. Kwik is geen vloeistof, maar een vloeibaar metaal. En dat het zwaarder is, daar heb je dan weer wel gelijk in.
Hoeveel gram er in een liter gaat, hangt af van het soortelijk gewicht van de vloeistof.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Als het water is, wel. Water heeft een dichtheid van 1000. Alcohol heeft een dichtheid van 710, d.w.z. dat een liter alcohol 710 gram weegt. Zwavelzuur heeft een dichtheid van 1840, wat dus wil zeggen dat een liter zwavelzuur 1840 gram weegt. Ofwel 1 kilogram, 8 ons en 40 gram.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Een liter kwik weegt 13.6 KG 13600gram dus.
Een liter goud weegt meer dan 19KG en Osmium (platina-achtig metaal gaat over de 22KG/l
Water van 4 graden celsius weegt exact 1,000(000)KG.
Een liter is gelijkgesteld aan een kubieke decimeter.
Zo weegt een liter benzine 600-700gram , afhankelijk van de exacte samenstelling (benzine is een mengsel van oa. octaan)
Kortom, met deze voorbeelden geef ik aan dat een liter een inhoud aangeeft en geen gewicht.
Daarom staat op een maatbeker voor in de keuken ook verschillende tabellen, een liter meel weegt minder dan een liter suiker.
Eigenlijk zou je in de keuken dus beter een weegschaal kunnen gebruiken.
Gelukkig steken dingen in de keuken vaak niet zo nauw en voldoet de geschatte inhoud van een stof aan de vereiste nauwkeurigheid.
Om aan te geven dat de nauwkeurigheid beperkt is, weegt een liter water in het luchtledige bij 4 graden 1001.3 gram, het ondervindt per liter de opwaartse kracht van een liter lucht en die weegt ongeveer 1.3 gram, weer afhankelijk van de luchtdruk.
Dat is dan ook het verschil tussen gewicht en massa.
Massa is absoluut, gewicht is gerelateerd aan de omstandigheden.
Dus ook mensen die geen last hebben van dyscalculatie staan vaak op het verkeerde been.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is afhankelijk van de vloeistof. Bij een liter zuiver water van 4 graden celsius is dat idd 1000 gram.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding