Hoe los je een vergelijking als sin(x)= 3/5 geeft x=... algebraïsch op? of kun je dit niet algebraïsch oplossen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.2K

Antwoorden (2)

Je kunt het wel oplossen, maar het komt niet mooi uit.
Om dit op te lossen moet je sin^(-1) nemen. De antwoorden worden dan:

x = sin^(-1)[3/5] + 2*pi*n of
x = pi - sin^(-1)[3/5] + 2*pi*n
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ofschoon het gegeven voorbeeld geen algebraïsche oplossing heeft, zijn er wel degelijk veel voorbeelden te noemen waarbij de oplossing uit te drukken is in radicalen. Bijvoorbeeld:
sin(x) = wortel(1/2) => x = pi/4 + 2*k*pi of x = 3*pi/4 + 2*k*pi met k een geheel getal.
Om dit soort oplossingen te vinden kun je gebruik maken van de stelling van de Moivre of een recurrente betrekking van de vorm (Chebyshev):
cos(nx) = 2*cos(x)*cos([n-1]x) - cos([n-2]x) en sin(nx) = 2*cos(x)*sin([n-1]x) - sin([n-2]x)
Zo kun je bijvoorbeeld uitwerken dat cos(3x) = 4cos^3(x) - 3cos(x). Hiermee zie je dat 1 = cos(2*pi) = cos(3*[2*pi/3]) = 4cos^3(2*pi/3) - 3cos(2*pi/3). Laat y = cos(2*pi/3), dan 1 = 4y^3-3y.
Deze vergelijking heeft twee oplossingen: y = 1 en y = -1/2. Zo zie je dat cos(2*pi/3) = -1/2.