Hoeveel Christenen en Moslims zullen er ongeveer wereldwijd zijn in 2030?

Kan iemand dat wiskundig uitrekenen. Aangezien er al statistieken zijn hoeveel christenen en moslims op de wereld in het verleden waren (2011,2010,2009,2008...), kun je toch aan de hand van vergelijkingen, formules en of groei- en daalgevens uitrekenen hoeveel er zullen zijn in 2030. Ik ben niet goed in wiskunde weet dus echter niet hoe je dat moet uitrekenen. Moet dit trouwens weten voor me profielwerkstuk;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij wiskune hebben we extrapoleren geleerd ;) schatten van de toekomstige waarde met behulp van een tabel weet alleen niet meer hoe :p kan je misschien extrapoleren intikken bij google en toepassen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bijvoorbeeld de getallen weet van 2005 en 2010 bereken je daar het verschil tussen. Er zit 5 jaar tussen 2005 en 2010 dus moet je dat verschil delen door 5. Je wil het weten van 2030 dus doe je het getal dat je hebt uitgekregen x 20 (vanaf 2010 is het verschil met 2030 20jaar, vandaar die x 20) en als je deze uitkomst hebt tel je die op bij het aantal in 2010 dan heb je waarschijnlijk een redelijk goede schatting. (dit is het extrapoleren dat hierboven genoemd is) succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of dat hier opgaat want het aantal christenen die atheïst worden neemt rap af en het aantal christenen wat overlijdt neemt ook rap toe. De kerken hier lopen leeg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk 0 als we met zijn allen op deze manier door blijven gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@panpot gaat er vanuit dat de wereld vergaat? Of dat de gelovigen elkaar gaan uitroeien? Of dat men massaal gaat inzien dat er geen goden bestaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het aantal christenen die atheïst worden neemt rap af Is dat zo? Volgens mij bedoel je het andersom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, niet in nederland mr tomaat, de kerken lopen echt leeg. In de gemeente van mijn ouders waren vroeger 4 NHkerken en nu is er nog maar 1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh haha, ja je hebt helemaal gelijk, het neemt rap TOE!!!

Antwoorden (1)

In de reacties wordt al verwezen naar de gangbare methode (extrapolatie) om dit soort cijfers te berekenen.

De cijfers in bronmateriaal verschillen maar zo ongeveer zal het als volgt zijn in 2030:

Christenen: ~ 3 miljard
Moslims: ~ 2,2 miljard

Op een bevolking van ~ 9 miljard betekent dit dus dat meer dan de helft van de aardbewoners in 2030 Moslim of Christen is.

(De groei van het aantal moslims lijkt overigens te stagneren.)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb op je bron geklikt. Je hebt het verkeerd overgenomen. 2,7 miljard is in 2030. 3 miljard is pas 2050. Dus als je dat wilt veranderen.. Maar in ieder geval bedankt!