stel, ik vuur een kogel vanuit het raam van een vliegtuig, bijvoorbeeld een boeing, wie is sneller dan ?

Vraag me af of de kogel het vliegtuig inhaalt, aangezien deze al een enorme snelheid heeft...
Puur wiskundige vraag...theoretisch beetje lastig om met je hoofd uit het raam te hangen van een vliegtuig, haha

Toegevoegd na 25 minuten:
neem een gewone 9 mm handpistool, hangend uit het raampje uit de boeing, al schietend op zijn voorganger, zelfde boeing, hahaha, net zoals op straat, in een auto achtervolging....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
3.1K

Antwoorden (4)

Een kogel vliegt veel sneller dan een vlieguig.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een boeing verkeersvliegtuig vliegt aan een snelheid van circa 900km/u een kogel ongeveer 400m/sec

Toegevoegd na 23 minuten:
Hoe groter het kaliber van de kogel hoe sneller die vliegt. De snelheid 400m/s is de benaderde snelheid voor een 9mm kogel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Bewijs dat dan eens? Je stelt het wel zo even makkelijk, maar laat dan in een formule zien dat het waar is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amadea. Idd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja heb ik uit bronnen...ik weet toch ook niet alles. Probeer maar te helpen bij de vraag. Het zal net 100% juist zijn maar een kogel vliegt ongeveer 400m/s en vliegt sneller dan een vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet* 100%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vandaar deze vraag,...moet beetje breinbrekertje blijven dan alleen maar bronnen hahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm een breinbreker? Dan kon je vast een moeilijkere vraag bedenken. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ehh wrm nu een min? Als het juist is dan is er toch geen enkel probleen? :D
ronron1212
12 jaar geleden
Het is van belang om te weten waar mee geschoten wordt er zijn geweren die een kogel met een veel grotere snelheid weg schieten geef ook nog even aan hoe snel 400 m per seconde is in kilometers
Amadea
12 jaar geleden
Met dank voor je toevoeging heb ik er een plus tegenover gezet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je :) Amadea.
Frimu2
12 jaar geleden
400 meter per seconde is x60x60 : 1000 = 1440 kilometer per uur....sneller dan een vliegtuig dus, echter heb ik al een link gevonden met kogels van 200 en zelfs 900 meter per seconde .....die van 200 gaat dus niet sneller dan een vliegtuig van 900 km per uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als je gevechtsvliegtuig zoals een McDonnel F-4B Phantom neemt dan is de 9mm minder snel want een Phantom vliegt ongeveer 2,4 mach of ongeveer 2300km/u.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol...vandaar ook deze vraag...
Frimu2
12 jaar geleden
Dat zou best mogelijk kunnen zijn. Er zit echter wel een verschil in acceleratie..... Hierin zal de kogel wel weer winnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is gwn zo! De vraag luide als je ui een vliegende boeing schiet met andere woorden zonder acceleratie. En een kogel accelereert niet.
Zonder verstrikt te raken in formules en exacte snelheden: de kogel gaat sneller.
Waarom? Je vuurt de kogel af vanuit het vliegtuig. Dus ten opzichte van het vliegtuig krijgt de kogel zijn snelheid voorwaards bij het afvuren. Dat is niet anders als een kogel afvuren stilstaand op de grond.
Echter, door de hoge wrijving zal de kogel snel in snelheid afnemen Maar het vliegtuig zal niet geraakt worden omdat de zwaartekracht de kogel naar beneden zal laten vallen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe snel vliegt een vliegtuig dan per seconde...???
Frimu2
12 jaar geleden
Met deze stelling zou ook de snelheid van het licht wetenschappelijk verbroken kunnen worden..... Een zaklamp ipv een wapen gebuiken.
Frimu2
12 jaar geleden
Hij krijgt dan wel snelheid mee, echter ook de tegenwind....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het vliegtuig ook hahahaha
Frimu2
12 jaar geleden
De kogel krijgt hem van af stilstand voor zijn kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kogel heeft natuurlijk al de snelheid die gelijk is aan het vliegtuig voordat deze is afgevuurd.
Frimu2
12 jaar geleden
Klopt.....hij komt alleen niet zo lekker de loop uit als van af stilstaand op de grond.
Utrecht
12 jaar geleden
Waarom niet? Hij komt net zo de loop uit als bij stilstand. Alleen daarna is de weerstand vanwege de absolute snelheid veel hoger dus zal de vertraging veel sneller gaan.
Frimu2
12 jaar geleden
Net zo? en daarna Alleen ?
Het ligt aan het type wapen, met een wapen waar de kogel 200 meter per seconde gaat gaat het vliegtuig sneller. Alle kogels die harder gaan dan 250 meter per seconde gaan de kogels sneller.

Toegevoegd na 7 minuten:
Hij krijgt wel de snelheid mee, maar ook de tegenwind....

Toegevoegd na 13 minuten:
Toevoeging was niet bedoeld bij eigen antwoord.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is niet waar he.. Vliegtuigen kunnen zelfs 3000km/u vliegen.
Frimu2
12 jaar geleden
@ lazyBE Bij voorbeeld gaf de vraagsteller een boeing aan....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, maar ruimte voor speculatie mag er zijn he...maakt het juist leuker...
Frimu2
12 jaar geleden
Dat maakt dan de vraag appels met peren vergelijken, en dus een discussievraag.....en dat mag hier niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in reacties wel, hahaha....
Het gaat hier om lage snelheden. Je mag de snelheden dan optellen.
De snelheid ten opzichte van de Aarde = Snelheid_Boeing + snelheid_kogel.

Maar let op, je schrijft dat er twee Boeings achter elkaar vliegen. Dan kun je ook het coördinatenstelsel van het vliegtuig nemen waar je in zit.
Je hebt dan te maken met alleen maar de snelheid van de kogel.
Dus, als je 400 m achter je voorganger vliegt, en je kogel gaat ook 400 m/s dan duurt het 1 s voordat de kogel in het vliegtuig inslaat.