Waar kan ik expliciet vinden wat er inhoudelijk bedoeld wordt met de vijf aspecten van de leer- en ontwikkelingslijn op het gebied van rekenen?

Voor een opdracht van de PABO moet ik een verslag schrijven. Hierin moet ik aangeven in welke fase leerlingen zich bevinden. "De student geeft een overzicht van de niveauverhogingen binnen de activiteiten van het groepsplan. Daarbij is er aandacht voor de 5 principes van het realistisch reken-wiskundeonderwijs en de 5 aspecten van de leer- en ontwikkelingslijn."

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Waarschijnlijk zijn die termen sowieso terug te vinden in de index van de boeken die je bij het vak op de PABO hebt gehad.

De 5 principes van realisch reken- en wiskundeonderwijs vind je ook hier op blz 28/29: http://www.fi.uu.nl/publicaties/literatuur/5788.pdf
of schematisch onder elkaar op blz, het linker deel van het roze schem:http://tm.thiememeulenhoff.nl/assets/documentenservice_zen/jsw/archief/2008/10_juni_2008/jrg92_nr10_juni2008_e.van_houten_l._bierdrager_j._ter_pelle_een_leerling_met_autisme_in_de_klas_hoe_moet_dat_met_rekenen_pag_6_9.pdf
Het zijn: contexten, modellen, eigen wiskundige constructies, interactie en verweven leerlijnen.

De 5 aspecten van leer en ontwikkelingslijnen zijn afhankelijk van de leerlingen die er op dat moment zijn. Leerlijnen verschillen per leeftijdsgroep. Ook hierbij zul je de precieze aspecten terugvinden in je eigen literatuur.