Weet iemand goede informatie bronnen over consealment versleuteling en alles wat door ondervalt?

Hallo,
Ik maak mijn profielwerkstuk over onzichtbare inkt. En ik heb het hierbij ook over consealment versleuteling en alles wat daar onder valt zoals het baconalfabet, roosterversleuteling en ga zo maar door. Op het internet vind ik niet veel meer informatie sites behalve wikipedia. En het is niet de bedoeling om alles van die site te halen.
Dus mijn vraag luid als volgt.
Weet iemand nog boeken, sites of wat dan ook wat mij kan helpen bij het verzamelen over deze versleutelingen?
Ik dank u zeer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op Wikipedia wordt bij artikelen vaak gerefereerd naar boeken, artikelen, etc. Staat daar niets interessant tussen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je specifiek 'concealment' als cryptografische methode??? Dat is een wel heel erg kort onderwerp :P --> (concealment = verbergen). Of bedoel je cryptografie als in het algemeen: een simpele inleidende verkenning tot asymmetrische cryptografie, RSA, symetrische cryptografie, Caesar, etc.? Of dan misschien steganographie? Dat laatste vermoed ik. :) Daaronder valt dus het versleutelen door verbergen. Als je dat duidelijk maakt, kunnen mensen je misschien beter helpen: ik ook :). Misschien geeft deze reactie je zelfs ook weer wat inzicht in het topic van de cryptografie...

Het beste antwoord

Om uit te gaan van de Steganografie:
"Steganografie is het verbergen van informatie in onschuldig ogende objecten en is onderdeel van cryptografie."
-----------------------------------------------------------------
Ik adviseer je hier te kijken: http://en.wikipedia.org/wiki/Steganography#Steganographic_techniques
Hoewel ik persoonlijk denk (en vind) dat het onderdeel daarna (http://en.wikipedia.org/wiki/Steganography#Data_Embedding_Security_Schemes) ook zeker aandacht verdient.

Eigenlijk geeft die pagina een hele mooie opbouw weer voor een werkstuk - afijn.

Dan vraag je nu over bronnen en literatuur. Dat is zeker van belang: helemaal eens. Mogen Engelse bronnen ook? Vast wel!
Het is altijd belangrijk - eer je een artikel gevonden hebt - daar bij citaten/literatuur te kijken - bijv hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Steganography#Citations

Hieruit vind je vervolgstudies.

Dit lijken me 4 interessante boeken voor je:
Wayner, Peter (2002). Disappearing cryptography: information hiding: steganography & watermarking. Amsterdam: MK/Morgan Kaufmann Publishers. ISBN 1-55860-769-2.
Wayner, Peter (2009). Disappearing cryptography 3rd Edition: information hiding: steganography & watermarking. Amsterdam: MK/Morgan Kaufmann Publishers. ISBN 978-0123744791.
Petitcolas, Fabian A.P.; Katzenbeisser, Stefan (2000). Information Hiding Techniques for Steganography and Digital Watermarking. Artech House Publishers. ISBN 1-58053-035-4.
Johnson, Neil; Duric, Zoran; Jajodia, Sushil (2001). Information hiding: steganography and watermarking: attacks and countermeasures. Springer. ISBN 978-0-7923-7204-2.

Ook een interessante: http://www.spy-hunter.com/Steganography_V7.0_DefCon_V3_S.pdf

Anders is dit een interessant artikel? http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=concealment%20cryptography&source=web&cd=7&ved=0CE0QFjAG&url=http%3A%2F%2Fcs.nyu.edu%2F~dodis%2Fps%2Fconceal.ps&ei=zUvSTuyiOsKVOoHihLAP&usg=AFQjCNH6XN8RbYEWyhsFPlwA-pnRg1habQ&cad=rja

Over Bacon:
1. Francis Bacon's Ciphers at the Philosophical Research Society website.
2. William Friedman and Elizabeth Friedman, The Shakespearian ciphers examined, Cambridge University Press, 1957

Zo vind je heel snel heel veel!

Cryptografie is ook altijd een van mij interesses geweest! Veel plezier. Als het werk klaar is, zou ik het mogen lezen?

Groeten,
svdongen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor uw informatie! en sorry voor de late reactie! 14 januari moet ik het verslag inleveren. ik zal er aan denken om het u op te sturen.

Andere antwoorden (2)

Neem eens contact op met de diverse technische universiteiten in Nederland. Die staan vaak open voor vragen van leergierige scholieren.

Mocht je Engels voldoende zijn dan zou je ook nog via de websites van enkele grote Amerikaanse universiteiten informatie kunnen opvragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen begin eens te googlen op het trefwoord
"Cryptography", dan kom je onder andere de volgende sites tegen.

http://www.cs.trincoll.edu/~crypto/
http://www.studentpulse.com/articles/41/a-brief-history-of-cryptography
http://www.cypher.com.au/crypto_history.htm

Succes met je profielwerkstuk.