Ik ontvang mijn wao uitkering op de 10e v/d maand,dit wordt veranderd naar de 23e....13 dagen later...krijg ik nou inwezen 13 dagen minder uitgekeerd?

aan de ene kant denk ik, ja maar je krijgt elke maand hetzelfde bedrag,dus nee.

Maar aan de andere kant krijg ik het nu 13 dagen later,die 13 dagen moet ik ook overbruggen.

ik zit me helemaal suf te denken.
Hoe zit het nou...kan iemand die antwoord hierop heeft met berekening uitleggen??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (9)

Het UWV legt uit in haar schrijven dat het om het tijdvak van 1 t/m het eind van de maand gaat en dat u het later krijgt uitgekeerd, wat u weer kunt opvangen door te kiezen uit een voorschot van 200, 400 of 600 euro te nemen, afhankelijk van uw inkomen.

Indien vorige tijdvakken niet naadloos aansluiten, dan komt u tekort.

Indien men voor het eerst van de AOW uitkering gaat genieten, dan krijgt men dat pas op de verjaardagsdatum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt inderdaad je geld voortaan pas op de 23e en die dagen ertussen ben je kwijt. Je kunt wel een voorschot aanvragen die je dan in een termijn van 6 maanden mag terug betalen. In jouw geval bedraagt dat ongeveer 160 Euro. AL gaan ze er voor het gemak ook gewoon even vanuit dat je je vakantiegeld kan gebruiken op die periode van 13 dagen te overbruggen.
Er is een telefoonnummer waar je een klacht in kunt dienen als je het er niet mee eens bent op onderstaand bericht.

U kunt een klacht telefonisch doorgeven op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur: 0900 – 898 25 25 (€ 0,03 per minuut).
Wilt u uw klacht liever schriftelijk indienen? Stuur dan een brief naar:
Klachtenbureau UWV
Postbus 58071
1040 HB Amsterdam

Het heeft echter totaal geen zin, kost je nog extra geld om te bellen en er zal niets veranderen.
Sterkte !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent inderdaad die 13 dagen kwijt nu. Legale diefstal zullen we het maar noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent niets kwijt uwv betaald 1/2 vooruit dit wordt gestopt voledige uitkering aan het einde van de maand net als bij een normaal salaris. Zie brief uwv. Laat je niet gek maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Latere betaling van uw WAO-, WAZ-, WIA-, of Wajong-uitkering
7 april 2011 Heeft u een WAO-, WAZ-, WIA-, of Wajong-uitkering? En krijgt u uw uitkering altijd rond de 15e van de maand? Dan verandert vanaf juni 2011 het moment waarop u uw uitkering krijgt. Wij gaan uw uitkering voortaan rond de 23e van elke maand aan u overmaken. De bank heeft daarna meestal nog 2 werkdagen nodig om de uitkering bij te schrijven op uw rekening. Wat betekent dit voor u?
In de maand juni moet u ongeveer 8 dagen langer wachten op uw uitkering. Dit betekent niet dat u deze maand minder uitkering krijgt. Uw uitkering geldt namelijk altijd voor de periode van de eerste tot en met de laatste dag van de maand. http://www.uwv.nl/overuwv/pers/nieuwsberichten/overzicht2011/latere_betaling_van_uw_uitkering.aspx Die dagen ben je dus wel kwijt, ze rekenen gewoon van de 1e tot de laatste van de maand als tijdsbestek.
Hangt er vanaf over welke periode de uitbetaling gaat.
Gaat het over de periode van 14de van de maand tot 13de volgende maand, dan zal je 23ste een klein bedrag extra ontvangen voor die 10 extra dagen en dan is het de volgende maand weer normaal.

Is het een betaling voor de hele maand dan krijg je gewoon het normale bedrag. Want het bedrag bestaat dan uit een terugwerkend deel en een vooruit werkend deel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wordt per maand betaald. Dus wat je op 13e kreeg was bedoeld voor de hele maand. Nu krijg je dat op 23e. Wat je gaat krijgen, krijg je nu 10 dagen later.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je vragen hebt, wat ook in de brief staat, kun je bellen met UWV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk het niet want mocht je uitkering stoppen, dan kun je er ook die 13 dagen langer van 'genieten'... (gebruik van maken. Hij loopt dan 13 dagen langer door in wezen omdat je het geld 13 dagen later hebt gekregen). Heb er ook over gepiekerd want ik heb ook een Wajong maar vind het wel erg moeilijk die verandering... :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap wat je bedoelt ;)
ik bedoel dat als je voorheen je uitkering kreeg op de 15e, dat bijvoorbeeld de laatste maand dat je nog een uitkering krijgt (daarna moet/wil je gaan werken, ga je in de bijstand,pensioen of weet ik wat) dat die maand dan ook de 15e is afgelopen want qua uitgavepatroon is ong rond die tijd je geld zo ong. ook op (bij mij wel iig!). Maar krijg je het voortaan op de 23e, dan kun je er in je laatste maand dat je je uitkering ontvangt ook die extra dagen langer van 'genieten', omdat dan de 23e pas je geld op is, en niet de 15e al (rond welke tijd je normaal alweer je geld zou krijgen). Dat is wat ik bedoelde. Dus je krijgt inderdaad niet meer, maar ook niet minder. Je moet een periode met 'niks'overbruggen (waar je vakantiegeld of lening voor kunt gebruiken) maar die dagen die je met niks overbrugt die krijg je er aan het einde weer bij. Aléén als er geen einde komt en je blijft de rest van je leven in de WAO, dán hebben ze mijns inziens wél die 13 dagen eraf gesnoept!
Nee niet weiniger, maar het uwv gaat 23 dagen lang rente van ons geld afpaken.
ik vind het schandaalig, eens kijken wat de sns bank zegt als de hypotheek nu 8 dagen laater word betaald.
Ik schrijf een bezwaar brief aan de ombutsman.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien beter eerst een cursus schrijven volgen dan...
weiniger, afpaken, schandaalig, laater, bezwaar brief, ombutsman...
Tip: Gebruik de spelling controle.
Veel mensen krijgen hun salaris achteraf.
Het UWV betaalde de uitkering op ongeveer de helft van de betreffende periode uit.
De betaling schuift dus op EN van het midden naar het einde.
Je komt dus twee weken achter te lopen tov. de huidige situiatie.
In wezen zal de totale uitkering niet korter zijn, stopt de uitkering dan krijg je evenveel als je zonder de achteruitplaatsing van de uitkering gehad zou hebben.
Ze besparen daarmee een halve maand rente, maar dat over de totale looptijd van je uitkering.
Omdat het UWV zeer veel uitkeringen beheert is de besparing voor hen (ondanks de lage rentestand) substantieel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die 13 dagen moet je zien te overbruggen, so be it.
Je krijgt gewoon maandelijks je vaste uitkering en of dat nu op de helft van de maand is, of aan het eind maakt niets uit. Het is alleen de eerste maand lasig, omdat je dan alles moet omberekenen. Je moet allereerst je vaste lasten aanpakken door ze op de hoogte te brengen dat jouw uitkering later komt en dat je dus op een later tijdstip betaalt. De meesten zijn ervan op de hoogte dat UWV de betaaltermijn heeft veranderd, dus is dat geen probleem bij de meesten en anders hebben ze pech. Ze zullen wel moeten en dat is ook geen probleem.
Het is alleen lastig i.v.m. je levenskosten. Als je gewend bent rond de helft van de maand je geld al te hebben uitgegeven, moet je dus wachten tot de 23e. Je moet dus enkele dingen iets later betalen of wat spaargeld aanspreken als je dat hebt. Gelukkig krijg je volgende maand vakantiegeld, dus kan je weer wat vrijer ademen en iets reserveren misschien voor dit soort gevallen.
Kortom, het is even wennen, maar dit gaat heel snel.