Hoe voorspel je het weer?

En dan zonder de technieken van tegenwoordig maar puur door te kijken naar de natuur.
Waar moet je dan op letten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Door bijv. te kijken naar de lucht, en de wolken. Als de wind op grotere hoogte (dus hier niet voelbaar) aan het draaien is, zie je vaak aan de vegen van de wolken, dat er daar veranderingen plaatsvinden.
Regen onderweg naar jou toe kan je ruiken : vochtige aarde, nat gras van verder weg.
Oude boeren waarheden, zoals de laagvliegende zwaluwen in de zomer, hebben vast een kern van ervaringswaarheid, dus die zou je eens op kunnen zoeken, net zoals de betekenis van een kring om de zon, morgen- en avondrood (morgenrood=regen in de sloot, avondrood=mooi weer aan boord), en sommige speciale dagen, waarvan dan gezegd wordt : als het 'zus of zo' is op die dag, dan blijft het zo en zo lang regenen.
In deze tijd kan je naar de zaaddragende bomen kijken : is het een 'goed' jaar voor eikeltjes, beukenootjes, en zit de kastanjeboom vol? Dan zou dit een strenge, lange winter kunnen betekenen.
Sommige mensen voelen aan hun littekens een omslag van het weer, en naar zulke mensen kan je natuurlijk luisteren.
(Ik heb al 40 jaar een litteken, nogal groot, op mijn buik, en als dit in de winter prikt, gaat het binnen een paar dagen sneeuwen...)

Ik ben benieuwd naar de andere antwoorden die je krijgt!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Houd de kikkers eens in de gaten....

Kikkers: Onder water, regen.
Boven water, mooi.
Kwaken niet op mooie avond, regen .
Kwaken wel op mooie avond, het blijft mooi, kwaken overdag, regen.
Als slootgravers de kikkers diep in de grond vinden, zo u dat een strenge winter betekenen.

Op onderstaande link nog veel meer dierenwijsheden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op hele korte termijn zijn er bepaalde voortekenen die je wel wat op weg helpen. bijv als er veel donkere wolken naderen, dan gaat het wellicht regenen.
sommige tekenen betekenen soms, dat er op iets langere termijn wat gaat veranderen. bijv als zwaluwen hoog vliegen, dan houdt goed weer stand, als ze laag vliegen, dan nadert er slechter weer.
in detail is er geen enkel teken, dat zo absoluut kan worden geïnterpreteerd.
de reden is, dat we de signalen alleen in onze eigen omgeving kunnen oppikken en dat weer van veel verder komt. de regen van vandaag lag gisteren nog boven de Britse eilanden (en verder). dat was toen in onze atmosfeer echt nog niet te zien. ook zwaluwen gaan niet even de noordzee over, om te kijken of ze vandaag én morgen laag moeten vliegen.
we zullen het moeten doen met de hulp van de deskundigen op TV of we zullen gewoon moeten afwachten en ondergaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna al het weer wat er nog moet aan komen, lijkt veel op het weer wat we al gehad hebben.
Is het al een week buiig weer en koud, dan zal het komende weer ook vaak zo zijn, kijk maar naar de afgelopen zomer, eerst was het erg lang warm en zeer droog, nu is het al tijden nat en koel.
Toch zal ook dit weer eens omslaan.

Heel vaak eindigt een natte periode, met een soort klimax, dus extreme omstandigheden, met ongewoon veel wind en regen, zoals nu, daarna lijkt het wel of de regen even op is en volgt er een nieuwe periode met ander standvastiger weer, de rest van deze week verloopt dan ook waarschijnlijk droog, dit kan voor enkele dagen zijn, maar ook een begin van een langere standvastige perioden met mooi weer.

Als vliegtuigstrepen hoog in de lucht snel oplossen en verdwijnen, dan zal het weer verbeteren, zie je ze uitwaaieren tot nieuwe wolken, of je blijft ze zien, dan volgt er slecht weer.

Draait de wind via west naar noordwest en de volgende dag naar noord, dan kan de wind twee dingen doen, of hij draait weer terug naar west, zuidwest, zuid, met regen, of hij draait door naar noordoost en volgt er mooi weer, in de zomer warm, in de winter koud.

Draait de wind van west naar zuid tot zuidoost (krimpen van de wind) dan volgt er regen, in de winter sneeuw, daarna dooi.
Na deze regen draait ( krimpt) de wind weer naar west, neemt toe en er volgen meestal buien ( koufront)

Is er een vorstperiode en begint de wind te ruimen van oost naar zuid-oost en later naar zuid, dan is het over met de vorst en volgt dooi, meestal eerst sneeuw, later regen.

Zo zijn er honderden tekenen in de natuur die ons vertellen waar het weer heen gaat en oh ja, het is in ons land 94 % van de tijd droog!!
Dat voor al die mensen die denken dat het hier bijna altijd regent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valt jou ook op dat nu zoveel mensen zeggen dat 'we helemaal geen zomer gehad hebben'? Vaak zijn het dezelfden die zo klaagden toen het 36 graden was ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja het zijn de zelfde klagers!
voor hun waait het soms ook te hard, is het benauwd weer, te mistig, te vroeg donker, te glad, te koud enz.