Is zoutzuur echt zo gevaarlijk?

Stel je krijgt het over je handen heen, wat gebeurt er dan? Brand het dan helemaal weg, of alleen als je een wond(je) hebt?

En nee, ik ga het niet proberen :-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
39.8K

Het beste antwoord

In principe is ieder zuur met een Ph waarde onder de 5 Ph gevaarlijk. Zoutzuur kan inderdaad ernstige brandwonden veroorzaken op de huid. En het is dan ook noodzakelijk dat je een arts raadpleegd...

Naar mate de concentratie van de zoutzuur hoger is. Dus minder dan 0.5 Ph dan is de huid hier niet tegen bestand en zal dan in een bepaalde mate vrij snel oplossen. Dit veroorzaakt dan de zogenoemde brandwonden. Wanneer de zoutzuur concentratie tussen de 0.5 en 1.5 Ph zit dan zal dit oppervlakkige en zogenoemde eerste graads brandwonden veroorzaken. Boven de 1.5 Ph zijn zuren in het algemeen irriterend voor de huid. Dan merk je direct hoeveel niet zichtbare wondjes je hebt...

De zoutzuur die je als consument kunt krijgen heeft doorgaans een waarde van 1.5 Ph. De zoutzuur die door bedrijven te krijgen is heeft een waarde van 0.4, of 0.5 Ph. Zolang er geen vermelding "Kristal Zoutzuur" op de verpakking staat kun je er doorgaans van uitgaan dat dit de oppervlakkige eerste graads brandwonden veroorzaakt indien het in contact komt met de huid...

Alle andere meldingen die op de verpakking staan, zoals al in eerdere berichten aangegeven zijn verplichte meldingen...

Ik heb in mijn carriére met een groot aantal zuren lichamelijk contact gehad. Een x-aantal veroorzaakt inderdaad vervelende brandwonden. Mijn ervaring heeft mij echter wel geleerd dat als je met zuur werkt je vooral katoene kleding aan moet hebben. Katoen neutraliseerd 99% van de zuren. De eerste en veelal natuurlijke reactie van de mens is dat ze dit afvegen aan de kleding...

Wanneer je met zuren in het algemeen werkt zorg dan voor persoonlijke bescherming. Zelfs de WC-Eend heeft een waarde van nog geen 2 Ph. Maar je moet ook voor persoonlijke bescherming zorgen zo gauw je het over alcalische producten hebt. Dus een waarde van 8 Ph en hoger. Dus dit houd in theorie in dat je alleen bij kraanwater geen persoonlijke bescherming nodig hebt. Een reinigingsmiddel is altijd "zuur" of "alcalisch". Ph neutraal is overigens een marge van 6 tot 8 Ph...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Weet u ook in hoeverre iemand een hogere resistentie kan hebben tegen zuren of hitte. Zuren waaronder zoutzuur heb ik altijd onder een normale kraan afgespoeld zonder problemen. Heb mijn hand zonder problemen (perongeluk uit een stomme reactie) in olie gestoken van 210°C. Ik zou graag weten of dit vaker voorkomt. Een arts raadplegen lijkt mij onhandig aangezien ze genoeg te doen hebben met mensen die wel hulp nodig hebben maar weet niet wie ik daar wel naar kan vragen.

Andere antwoorden (8)

in je maag zit zoutzuur, hoor verdunt weliswaar, maar hoort in je maag te zitten, dus het is niet gevaarlijk, maar noodzakelijk zelfs...

Toegevoegd op 06-05-2009 13:45:30
geconcentreerd is natuurlijk een ander verhaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja Xinix, volgens mij geldt dat voor veel gevaarlijke stoffen, dat ze in (zeer) verdunde versie niet zo gevaarlijk zijn.
Maar ook het zoutzuur in je maag is niet geheel ongevaarlijk. Als je 'het zuur' hebt, komt het maagzuur uit je maag omhoog en tast je slokdarm aan, wat een branderig gevoel geeft.
En als je een maagzweer hebt, dan lekt er maagzuur in je buikholte, wat ook erg vervelend en pijnlijk is, omdat het andere organen kan aantasten (dit laatste is een ervaringskwestie, helaas)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt, maar we hadden het niet over andere zaken, we spraken over of zoutzuur gevaarlijk is, niet of het zo zou kunnen zijn... :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, je hebt gelijk. Maar water is ook niet gevaarlijk, als je er niet meer in aanraking komt. Als je er in ondergedompeld wordt, of er te veel van drinkt, is het levensgevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pcies
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In je maag zit zoutzuur. En dat is gevaarlijk. Daarom heeft de maag een speciale slijmlaag, die de maag zelf tegen het zoutzuur beschermt. Die slijmlaag wordt continu ververst. Zoutzuur uit de maag is wel degelijk gevaarlijk. Het dient ertoe het voedsel te verteren. Als je veel overgeeft, raken je slokdarm, keel, verhemelte en gebit beschadigd door het zoutzuur, ondanks de steeds heel korte blootstelling.
Het veroorzaakt ernstige brandwonden. Ook op een gave huid dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker! Het is zeer gevaarlijk!

Speciale gevaaromschrijving voor mens en milieu:

R 34 Veroorzaakt brandwonden en werkt bijtend.
R 37 Irriterend voor de ademhalingswegen.

Algemene informatie:
Verontreinigde kleding onmiddellijk uittrekken.
Onmiddellijk een arts bijroepen.
· Na het inademen:
Verse lucht of zuurstof toedienen; deskundige medische hulp inroepen.
Bij bewusteloosheid ligging en vervoer in stabiele zijligging.
· Na huidcontact: Onmiddellijk met water en zeep afwassen en goed naspoelen.
· Na oogcontact:
Ogen met open ooglid een aantal minuten onder stromend water afspoelen en dokter raadplegen.
· Na inslikken:
Drink zeer veel water en voer verse lucht aan. Onmiddellijk een dokter waarschuwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het puur zoutzuur is niet verdund dan is het zeer sterk en zeer agressief dus is het niet alleen een wondje ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puur zoutzuur bestaat niet, want het is een oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha jij bent grappig dat bedoel ik ook niet. Ik bedoel de hoogste concentratie maar sommige snappen het anders niet.
Zoutzuur veroorzaakt wonden die op brandwonden lijken. Hoe snel dat gaat, hangt af van de concentratie van het zoutzuur.

Je schrijft dat je het niet wilt proberen. Wel, je kunt het best proberen. Neem een groot glas water en doe daar een paar drupjes zoutzuur in. Goed roeren, dan je vinger erin steken. Gebeurt er niets? Zelfde doen, nu met wat minder water en wat meer zoutzuur.

Je zult uiteindelijk merken dat je huid er wat raar uit gaat zien, een beetje uitgebeten. Kan niet veel kwaad. Maar dan weet je wel bij welke concentratie zoutzuur iets begint te "doen".

Ik vermoed trouwens dat het gewone zoutzuur zoals je dat bij de drogist kunt kopen, niet zo heel ernstig gevaarlijk is. Ik vermoed dat je dat onverdund over je hand kunt gieten. Als je maar binnen twee seconden afspoelt met veel stromend water, zal er niets gebeuren.

Maar dat is een vermoeden. Ik zou dat niet op deze manier durven te testen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf heb ik ooit tijdens scheikunde heel erg verdund zoutzuur in mijn mond gekregen tijdens het pipetteren. Gelukkig was het zo verdund dat het geen schade berokkende, maar echt prettig was het niet.

Zoutzuur is er in veel varianten, van heel er zuur tot minder zuur en dus nog wel te verdragen op je huid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alle gif en gevaarlijke stoffen is een kwestie van hoeveelheid en concentratie. Als je kilo zout opeet ga je dood, eet je geen zout ga je ook dood. Verdund zoutzuur is niks mis mee, geconcentreerd kan alleen als de contact-tijd heeeel kort is en je je handen er na meteen wast, inwendig gebruik van geconcentreerd zoutzuur is altijd ernstig. Als je gecentreerd zoutzuur onttrekt het al het water uit je huid en lost gedeeltelijk op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ikzelf volg nu een opleiding op een laboratorium en de zoutzuur waarmee wij werken is ALTIJD voorverdunt. de 100% zoutzuur bevat meestal 4.0M en dat is genoeg om een gat in je hand te branden als je er niks mee doet. de zoutzuur waarmee je hoogstwaarschijnlijk werkt is 0.1M en dus 40x minder geconcentreerd. dat betekent neit dat het geen gat in je hand kan branden. het veroorzaakt erge brandwonden en het is een akelig gevoel.

als je ooit eens zoutzuur op je handen krijgt, gewoon METEEN afspoelen en er is niks aan de hand.

als je het binnen krijgt, NOOIT gaan overgeven, anders gaat het zuur weer terug je keel in en brand het alsnog je weefsel weg. drink heel veel water om het zuur te verdunnen.

zoals in een paar vorige posts, lees de R en S-zinnen voor verder informatie.

zoutzuur is zo ongeveer het gevaarlijkste zuur dat je op je handen kan krijgen. naast koningswater natuurlijk ^^