Verschil valversnelling vacuüm en normale omgeving?

is er een verschil tussen de valversnelling van een gewicht aan een draad in een vacuum omgeving in vergelijking met een normale omgeving, zoals een klaslokaal

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Iets met luchtweerstand?!? vacuum = geen lucht, ergo geen luchtweerstand?

Antwoorden (1)

Formeel gesproken niet. Immers de valversnelling wordt bepaald door de sterkte van het zwaartekrachtsveld.

Voor de aarde duidt men de valversnelling aan met g. Het is de versnelling waarmee voorwerpen naar de aarde vallen in vrije val, dus als er geen andere krachten op werken dan de zwaartekracht, ze dus bijvoorbeeld niet ondersteund worden.

Die kracht is op aarde ongeveer 10m/s^2 en of dat nu in het vacuum is of in de lucht dat maakt in principe niets uit.

Echter in de praktijk zal een voorwerp in de lucht langzamer vallen omdat de valversnelling wordt tegengewerkt door de opwaartse kracht of tewel de luchtweerstand. Maar in dat geval zegt men gewoon dat de snelheid minder is in lucht wat dus net iets anders is als zeggen dat de valversnelling minder is. Maar dat is wel een wijze van natuurkundig formuleren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Valversnelling#Alle_voorwerpen_vallen_in_vacu.C3.BCm_even_snel