Zwaartekracht, hoe trekken 2 massa's elkaar aan?

Is er een soort van "veld" tussen 2 massa's net als bij magneten of werkt dat anders?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Dat is een lastige vraag waar eigenlijk niemand precies weet hoe dat werkt.

Hoewel de term kracht eigenlijk ook al niet juist is bestaat zwaartekracht eigenlijk niet en is het de kromming van de ruimtetijd die massa's naar elkaar doet bewegen. Hoe dat (massa's ruimte kunnen krommen) precies werkt is onbekend, maar Einsteins'formules (de algemene relativiteits- theorie) blijken goed te werken.

Zeer vereenvoudigd uitgelegd zou je de beweging naar elkaar toe van twee massa's kunnen beschouwen als dat ze in hun beweging een andere route nemen doordat de banen waar ze langs moeten gekromd zijn door andere massa's.

"Newton: Zwaartekracht gaat uit van een massa en beïnvloedt van daaruit onmiddellijk alle andere massa in het heelal.
Einstein: Zwaartekracht is een vervorming van het ruimte-tijd-continuüm, het 'weefsel' van de lege ruimte, veroorzaakt door de aanwezigheid van een massa. Een kunstmaan om de aarde bijvoorbeeld volgt de vervorming die de massa van de aarde in het omringende ruimte-tijdweefsel maakt en gaat langs het pad dat in die ruimte-tijd het kortst is. Dit zien we als de baan van deze satelliet."

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwaartekracht
7 jaar geleden
Dat is nog niet bekend al zijn er wel verschillende theorieën.
De zwaartekracht is een van de vier natuurkrachten, maar een van de minst begrepene.
Hoe deze krachten worden verplaatst is door Einstein beredeneert en voorspeldt, de zwaartekrachtgolven die sinds kort ook aangetoond zijn.

Hoe het werkelijk zit en wat de precieze ontstaan van de zwaartekracht is, is nog steeds niet duidelijk
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zwaartekracht werkt in feite anders.

Daarvoor moet je kijken naar wat Einstein heeft gezegd. Hij stelde dat ruimte-tijd een is. En alles wat massa heeft dat vervormt (zeg maar een deuk in maakt). Zie het volgende plaatje voor een voorstelling daarvan:
https://www.google.dk/search?q=space+time&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjh09TfrevOAhXpDZoKHTezBJkQ_AUICCgB&biw=1314&bih=897#imgrc=wKncqgnksKWkQM%3A

Objecten trekken elkaar dus eigenlijk niet aan, maar "rollen naar elkaar toe" als ze dichtbij genoeg bij elkaar zijn.

Hier een filmpje van een professor die dit uitlegt aan de hand van een gespannen doek:
https://www.youtube.com/watch?v=MTY1Kje0yLg&noredirect=1

De Newtoniaanse formules werken goed genoeg voor het dagelijks leven (https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwaartekracht#Formule).
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is en blijft een theorie... breng het niet als absolute waarheid...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens die theorie zouden de planeten dus naar de zon moeten rollen?
Thecis
7 jaar geleden
@Deefdrums. Het is een wetenschappelijke theorie. Dat wil zeggen dat deze al uitgebreid bewezen is.
Wil het zeggen dat er dan niet een wetenschappelijke theorie is die nóg beter past bij de waarnemingen? Wellicht wel, maar die is nog niet ge- of beschreven. Dus vooralsnog kunnen we het, op basis van heel veel observaties, als waarheid aannemen. maar wetenschap betekend nog wel steeds innoveren. Maar tot die tijd... En ja, de planeten zouden inderdaad naar de zon moeten rollen ALS ze geen voorwaartse snelheid zouden hebben. Dat hebben ze wel, vandaar dat er een cirkelbeweging ontstaat. Echter, als er genoeg weerstand is om de planeten af te laten remmen, dan neemt de voorwaartse snelheid af en zouden de planeten in een spiraal te zon in gaan.
Maar als je iets stil zou leggen in de ruimte (in de buurt van de zon), zal het object recht in de zon vallen. Net zoals hier op aarde iets naar beneden valt (in de praktijk echter heel heel erg moeilijk). Gelukkig (ook voor ons) is de weerstand in de ruimte nagenoeg verwaarloosbaar en blijft de aarde nog geruime tijd om de zon heen draaien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Plus ik haak af, maar ik heb geen andere verklaring.