hoe komen de astronauten terug op aarde vanuit het iss?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.4K
ronron1212
7 jaar geleden
Met een ruimte vaartuig dat daar voor geschikt is. meestal een capsule

Antwoorden (2)

Vaak is dat met een Sojoez capsulle van de russen die voordien het ISS van voorraad voorzien heeft.
vb:De astronauten Scott Kelly en Michail Kornijenko zijn terug op aarde na een ongekend lang verblijf in de ruimte. Na bijna een jaar zijn ze met een sojoez-capsule geland in Kazachstan. De terugreis naar de aarde vanuit het ISS duurde drieënhalf uur.
7 jaar geleden
De Sojoez is momenteel de enige manier om astronauten van en naar ISS te brengen. Het terugkeren is een enorme afreming tegen de atmosfeer op zijn hitteschild, en vervolgens op zijn remparachutes.

Zie evt. https://www.scientias.nl/sojoez-al-bijna-vijftig-jaar-heer-en-meester-ruimte/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
+
Want dit antwoord noemt niet alleen het transportmiddel, maar gaat ook in op de vraag _hoe_. De bron waarnaar verwezen wordt is dan weer overdadig uitgebreid, en wat ik zo één-twee-drie nog niet kon vinden is dat het na de ontkoppeling van het ISS zaak is om eerst met stuurraketjes een vertraging aan te brengen t.o.v. het ernaast hangende ISS. Dáárdoor gaat de Sojoez geleidelijk naar de aarde terugvallen, komt in de dunne buitenste atmosfeer terecht, warmt op en remt daarbij dus steeds heftiger op het hitteschild af, enz. enz.
Die afdaling, afremming en landing staan helemaal aan het einde van de brontekst beschreven.