Als apen ooit leren praten zijn het dan mensen?

De grens tussen sommige apen soorten en de mens is eigenlijk erg vaag , natuurlijk hebben wij meer herseninhoud en daardoor intelligenter, maar in het verre duisteren verleden, toen er alleen nog maar mensachtigen waren, waren dat dan mensen of dieren?
Als sommige apen zouden praten, zouden we ze nog steeds als dieren ervaren, of als mensachtige?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed jongen, wat een vraag! ... Peinz...

Het beste antwoord

Genetica, mensapen, Neanderthalers en Homo Sapiens
Verschrikkelijk interessant en heb me er een tijdje geleden in verdiept..

De mens heeft naar schatting 85% aan 'apen genen' Die 85% aan genen wordt alleen teruggevonden in Rhesus + bloedgroepen. De overige 15% (Rhesus - bloedgroep) is tot op heden een groot raadsel. Als een Rhesus + een Rhesus - bevrucht, is de kans zeer groot dat het embryo wordt afgestoten door het verdedigingsmechanisme van de vrouw. Dat gaat alles te boven natuurlijk. Het is onmogelijk in de natuur dat een lichaam een bevruchting afstoot terwijl het van hetzelfde organisme is.. Hybride, wie weet?
Iig als je de negatieve verhouding hebt als vrouw wordt er immunoglobuline toegediend om dit te vermijden.. Maar goed, ik dwaal af..

Apen zijn intelligent in hun samenleving en kan moeilijk met de mens vergeleken worden. Het gedrag zit wel uitstekend in elkaar wat aanduid als effectief intellect..
De hersens van de Neanderthaler (mensapen) zijn trouwens groter als de mens, alleen niet zo compact!
(Een mensaap had iets van een iq van 60-70 ofzo, als je dat vergelijkt met het gemiddelde iq van 59 in Equatoriaal Guinea, blijft het appels met peren kwestie)

Pratende apen mensen? 85% van de mens met een Rhesus+ bloedgroep kan zich dan ook als als onderscheiden, wat je zelf het liefst wilt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik vind het ook een ongelooflijk interessant onderwerp en denk er vaak over na, er hadden makkelijk 3 soorten mensen op aarde kunnen leven en waarom de Neanderthalers uitgestorven zijn begrijp ik ook niet helemaal, ze hebben een tijd lang naast elkaar geleefd!
Er is dus ooit een tijd geweest dat er 3 of meer soorten mensen tegelijk geleefd hebben, naast elkaar.
De wet van de sterkst (slimste) zal er wel voor gezorgd hebben dat alleen wij nog over zijn.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je antwoord was verassend en duidelijk.
Bedankt.

Andere antwoorden (14)

De soort die jij bedoelt heet niet voor niets "mensapen".
We zouden ze denk ik ervaren als mensachtige.
Nu trouwens ook al, als je naar bepaalde gedragsvormen kijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apen zien we nu al als mensachtigen, dus die zullen dit blijven.

Ik denk dat de vraag interessanter wordt en duidelijker beantwoordbaar als je je afvraagt hoe we sprekende varkens (bijvoorbeeld) zouden noemen. Zien we dit dan ook als mensachtigen?

Persoonlijk zie ik mensen ook als dieren (van de soort mens) en apen zijn dus net als mensen dieren (van de soort aap) en om de vergelijking door te trekken ook varkens zijn dieren (van het soort varken).

Maar mocht er zo'n subsoort ontstaan van varkens (of apen) die ook leren praten dan is dit iets wat over een lange periode ontstaat. De mensheid zal dan ook rustig de tijd hebben hieraan te wennen en niet meer de neiging hebben een pratend dier automatisch als mens(achtige) te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in zekere zin kunnen apen al "praten".
ik heb ooit een documentaire gezien over een chimp, die door pictogrammen aan te klikken hele zinnen kon vormen.
het was opmerkelijk van hoeveel begrip het dier blijk gaf.
het maakt ze zeker niet tot mensen, maar ze komen wel dicht in de buurt.
14 jaar geleden
Dieren praten onderling sowieso al alleen is dit zeer primitief en voor ons nauwelijks duidelijk. Als een aap zou gaan spreken als een mens ( dat is denk ik wat jij bedoelt ) zou dat betekenen dat hij dezelfde hersencapaciteit en bewustzijn zal hebben als ons, en zal het automatisch een mensachtige zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zou een aardige gelijkenis op gang komen. Waarschijnlijk zullen zij dan nog decennia 's lang nodig hebben om bij te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De overgang van dier naar mens is een grijs gebied waar nog over gekibbeld wordt door anthropologen die niet door hebben dat het niet uitmaakt hoe je iets noemt, maar wat het is.
Apen worden nooit mensachtigen, simpelweg omdat apen niet in die tak van de familiestamboom zitten die we ‘Homo’ noemen . Zie ook het varken van Mormel. Als een varken een roofdiergebit ontwikkelt wordt het niet een hondachtige, het blijft een hoefdier. Onze neef de Neanderthaler was wél een mensachtige en wordt nu ook als ‘intelligent’ gezien, Homo Sapiens Neanderthalensis. Wij heten nu dus Homo Sapiens Sapiens.
We zouden een nieuw woord moeten verzinnen voor ‘intelligente dieren’.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apen zijn ook dan gewoon apen! Net als dat wij gewoon Homo Sapiens zijn. Ook als een olifant op z'n brommer naar z'n werk gaat blijft het een olifant! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja wel een behaard soort mens als ze zouden kunnen praten ,volgende vraag is dan of ze zich dan ook zouden scheren hihii. Qua sociaal gedrag zouden het geen mensen zijn als ze zouden kunnen praten.
IK maak me er een voortstelling bij ik zie dan veel apen bijvoorbeeld in een restaurant zitten met zijn allen. ik denk niet dat ze zich zouden gedragen als mensen. Het zou een zooitje worden. Dus nee het blijven dieren en toen waren het ook dieren.;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taalvaardig apen (en andere dieren) zouden een persoon zijn denk ik. Nu zijn alleen mensen en bedrijven een persoon en is al het andere een zaak.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zo' aap als zou ik dan zien als een dier en als een persoon, net als een mens nu: ook dier en persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het spreken alleen,maakt de mens niet tot mens! Dus pertinent :neen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal met je eens Peter, maar was een mensachtige dan ook geen mens? Die konden wel praten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apen die kunnen praten,maar verder aapachtig gedrag blijven vertonen Ed,zijn nog lang geen mensachtigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze verre voorouders waren mensachtige die al een taal hadden, daar ging mijn reactie over, waren dat nu mensen omdat ze konden praten of waren het dieren die konden praten?
Zo duidlijker?
apen zijn door God vervloekte mensen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk niet. Een aap blijft een aap.

Wanneer jij gaat hinniken heet je toch ook niet opeens een paard?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op gebied van intellect en communicatie komt een mensaap niet in de buurt van het niveau van een zwakzinnig mens of een baby. Maar goed die noemen we ook mens.
Het verschil zit hem vooral in de soort grens. Als een hond leert miauwen wordt die niet als kat gezien.

Mensapen verschillen lichamelijk en geestelijk veel te veel van mensen om als een soort te kunnen worden gerekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee denk het niet, want dan zouden papegaaien die kunnen praten ook mensen zijn ;-)