Is er voor het ontstaan van de seizoenen een andere mythologische verklaring dan die van Hades en Persefone? Zo ja, welke?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Reddie
11 jaar geleden
Het ontstaan van de seizoenen heeft hoegenaamd niets met mythologie te maken, maar met de scheve stand van de aardas t.o.v. de aardbaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke vraag. En leerzaam ;)
Ik kende zelf namelijk maar één verhaal (naast dat van Persephone), maar was eigenlijk wel benieuwd of ik nog andere zou kunnen vinden, want ik vind dat soort verhalen leuk, en ik heb er zowaar allerlei verschillende ontdekt die ik nog niet kende.

Antwoorden (2)

Ik ken zelf eigenlijk alleen de verwijzing in het sprookje van vrouw Holle. Daarin wordt wel gezegd dat als het eerste meisje het bed opschudt, het sneeuwt op aarde.

Maar voor andere verhalen zou je eens kunnen kijken bij de link, dat is een site met een grote verzameling volksverhalen en sprookjes. Veel leeswerk maar misschien wel leuk leeswerk...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, in de Keltische mythologie is er een verhaal over de eeuwige strijd tussen de Eikenkoning en de Hulstkoning. Met midwinter wint de Eikenkoning en worden de dagen weer langer en de nachten korter, en met midzomer wint de Hulstkoning en dan worden de nachten weer langer en de dagen korter.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze worden ook wel Koning Zomer en Koning Winter genoemd.

Toegevoegd na 18 minuten:
Ook heb je in de Keltische mythologie de God Dagda. Dat is een God die op zijn harp speelt, en de muziek die hij speelt laat dan een nieuw seizoen ontstaan.

Toegevoegd na 18 minuten:
Ook heb je in de Keltische mythologie de God Dagda. Dat is een God die op zijn harp speelt, en de muziek die hij speelt laat dan een nieuw seizoen ontstaan.

Toegevoegd na 40 minuten:
In de Noordse mythologie heeft het te maken met Freya, de Godin van de vruchtbaarheid, en haar man Odr. Hij verlaat haar om te gaan reizen, zij gaat hem dan zoeken en door haar afwezigheid wordt het herfst en winter, als ze hem gevonden heeft en ze samen weer terug gaan naar de plek waar de Goden wonen, wordt het weer lente.

Verder heb ik nog een paar korte verwijzingen kunnen vinden, van culturen/geloven waarbij ze zeggen dat een bepaalde Godheid de seizoenen laat ontstaan, maar daarvan heb ik geen hele verhalen kunnen vinden waarin beschreven wordt hoe Hij/Zij dat dan doet; of ze die verhalen wel hebben of alleen 1 zinnetje waarin staat dát Hij/Zij dat doet, weet ik dus ook niet.
In het Hindoeïsme zeggen ze dat het ritme van de seizoenen (en van dag en nacht, geboorte en dood) ontstaat door de dans van de God Shiva.
In de Keltische mythologie is Cailleach de Godin van de seizoenen, en doordat ze voortdurend in haar kosmische ketel roert, ontstaat en vergaat alles steeds opnieuw (of ze ook via dat roeren de seizoenen beheerst,kan ik niet duidelijk terugvinden, maar dat lijkt me wel logisch)
In de Noordse (Germaanse) mythologie eten vier herten van de levensboom Yggdrasil, en de knoppen die zij opeten zouden dan de uren die voorbij gaan voorstellen, de bloesem de dagen, en de takken de seizoenen.