Hoe komt het dat als je een stevige koffiedrinker bent , en je stopt met koffie drinken , je hoofdpijn krijgt ?

Dus gauw maar weer een bakkie gedaan , hoofdpijn neemt nu af.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Zoals je weet zitten in koffie (licht)verslavend caffeïne, dat betekent ook dat je lichaam reageert als je dit niet neemt.Je kunt eens proberen om langzamerhand te minderen in plaats van meteen in 1x te stoppen.
Om gezondheidsredenen hoef je trouwens helemaal niet te stoppen (of in jou geval moet het een specifieke reden hebben), koffie schijnt ook positieve werking te hebben op verschillende vlakken, maar zoals met alles moet je ook dit gewoon met mate drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wilde even stoppen om te kijken wat er met me gebeurt . Bovendien had ik een hartritme storing twee dagen geleden ( tachycardie ) maar ik weet niet of het door de koffie kwam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets ernstigs hoor, gewoon een te snelle hartslag ( wel met kortademigheid ) en het ging vanzelf weer over .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koffie kan daar inderdaad van invloed op zijn. Hoeveel koffie dronk je altijd? Misshien kun je eens overleggen met de huisarts hoe je dit het beste kunt aanpakken, en of de hartsritmestoringen echt van de koffie komen , of heb je dit al gedaan. Misschien is caffeïnevrije of arme koffie een idee...Ikzelf krijg vaak hartrimteproblemen bij spanning bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@marjanne: dat maakt toch niks uitjoh. Das de snelheid van het internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dronk drie flinke koppen sterke koffie . Ja hoor ik heb al met de huisarts overlegd . Hij zegt dat de koffie kan bijdragen aan het ontstaan van een PVC of een extrasystole ( een "extra "pulsje die je voelt als een overslag ), die de tachycardie aanzet , maar dat ik het niet kan voorkómen door geen koffie te drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn ! Ik wil het ook niet opgeven hoor , koffie drinken. Is hopelijk niet nodig. Bedankt voor je antwoord en reactie.
Je lichaam is gewend/verslaafd aan de coffeine , en snakt daar dan na en daar krijg je inderdaad hoofdpijn van als daar niet aan wordt voldaan.
Als je dus echt van het vele koffiedrinken afwilt kan je het beter wat rustiger afbouwen b.v. met elke dag wat kopjes minder drinken .
Misschien heb je dan wel af en toe nog een beetje hoofdpijn maar dat zal snel afnemen en zal je lichaam weer aan een gewone hoeveelheid gewend zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eén van de voornaamste redenen voor hoofdpijn is uitdroging. Dit komt door het drinken van koffie, thee e.d. waarbij je meer vocht verliest dan binnenkrijgt. Maar ook bij warme temperaturen verliezen we meer vocht. Hoofdpijn is dan een teken meer te moeten drinken. Drink dus voldoende water en verklein de kans op hoofdpijn. Komt de hoofdpijn op, neem dan eerst een glas water .

Hoewel koffie zojuist als oorzaak aangewezen werd voor het verliezen van vocht en veroorzaken van hoofdpijn, kan te weinig koffie ook hoofdpijn veroorzaken. Wie veel koffie drinkt, kan verslaaft raken aan caffeine. Wanneer je minder koffie nuttigt, kan het tekort aan caffeine hoofdpijn veroorzaken.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://gezondheid.webstein.nl/hoofdpijn/hoofdpijn-10-tips-om-ervan-af-te-komen-zonder-medicijnen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt , duidelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je altijd koffie drinkt, droog je er niet van uit - het uitdrogende effect treedt voornamelijk op als je sporadisch koffie drinkt.