Kan ik randaarde aftappen van een 230v stopcontact voor 3 fase aansluiting?

Mijn vader en ik hebben vandaag voor onze hybride auto een grondkabel getrokken, maar nu blijkt dat het lokale installatie bedrijf ons een verkeerde kabel heeft verkocht: “4 aderig is voor 3 fasen genoeg”, was het antwoord toen we het navroegen. Maar blijkbaar is er ook nog een ground nodig voor de lader waardoor we nu een ader te weinig hebben.

Aangezien het een fikse klus was om alles open te breken onder de carport en kruipruimte (bijna 8 uur), hebben we niet zo heel veel zin om alles opnieuw te doen en een nieuwe 5 aderige kabel te halen, zaten mijn vader en ik net aan het volgende te denken:

Naast onze lader zit een 230v stopcontact die geaard is: kan ik daar de randaarde van af tappen? Of is dit (extreem) gevaarlijk. Dat de installateur enkel de 4 aders in de meterkast nog maar hoeft aan te sluiten. Mocht het kunnen, zijn er nog nadelen?

4 maanden geleden
in: Techniek
TurfGraver
4 maanden geleden
Zit er geen metalen afscherming om de kabel?
jc54
4 maanden geleden
Kan ik randaarde aftappen? Ja, dat kan.
Is het verstandig nee veilig? Nee, het is knoeiwerk.
Bij dergelijke karweien kun je beter eeb installateur in de arm nemen. Dat is duur, oké. Maar je kunt er ook voor kiezen om zelf het graaf/grondwerk te doen en het aansluiten door een vakman.
macuser2000
4 maanden geleden
Ja die zit er om heen, kan ik die gebruiken?
TurfGraver
4 maanden geleden
Als het goed is zit daar een aard lint tussen.
Die moet je gebruiken. :/
Beter nog. Iemand laten doen die er verstand van heeft.
Inekez1
4 maanden geleden
Blijkbaar komt er nog een installateur om de boel in de meterkast aan te sluiten. Laat die installateur ook de aarde en de aansluitingen bij de lader doen, dan weet je zeker dat alles goed zit.

Antwoorden (1)

Als het goed is heeft de verkoper u grondkabel geleverd met metalen afscherming en dan zijn 4 aders voldoende, de metalen afscherming dient tegelijkertijd als aarde en moet aangesloten zijn. Is er geen metalen afscherming dan is het installatie kabel en deze is niet bedoelt om onder de grond gebruikt te worden. Zie link hoe grondkabel aan te sluiten.
https://www.elektramat.nl/kennisbank/grondkabel-aansluiten/
4 maanden geleden