Is het mogelijk om een onder zeeer te bouwen in de vorm van een vissoort ?

Voor school moeten wij een ontwerp verzinnen voor groene energie. Is het mogelijk om een onderzeeër te bouwen dat zichzelf kan voort kan bewegen als een vis. Waarbij geen externe energie voor nodig is. Zo als de stroming van de zee , daar energie uit op te wekken. Is dat mogelijk ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek
1.1K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Ook een vis gebruikt externe energie; ze eet en ademt zuurstof.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk eens naar robotuna op wikipedia. Dat is een robot die een tonijn nadoet. De energie voor deze robot komt wel uit batterijen. In theorie zou je met golfbwegingen van de zee energie kunnen winnen. De robot zou dan wel een tijdje golven morten opladen, daarna zwemmen en weer opladen.
Antoni
8 jaar geleden
Deze https://en.wikipedia.org/wiki/RoboTuna bedoel je, Robo? Ik vond er geen Nederlandstalige Wikipedia-pagina van.

Antwoorden (4)

Hallo! Een onderzeeëz kan zeker gemaakt worden in vorm van een vissoort. Een voorbeeld hiervan is de magikarp gemaakt door team rocket in het eerste seizoen. Dit doen in de daarop volgende seizoen nog een paar keer. Je kan dus constanteren dat de makers overtuigt zijn dat het mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, ik denk dat dat mogelijk is omdat de onderzeeër een soort van vis is, alleen van mensen. Bovendien is er voor veel producten zoals heel snelle auto's goed gekeken naar bepaalde vissen, die heel gestroomlijnd zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is in principe niet mogelijk, omdat een onderzeeër moet persé een ronde drukhuid hebben om de druk onder water te weerstaan. Een ronde huid of romp is steviger dan welke andere vorm dan ook om druk te weerstaan en isdus voor onderzeeërs een must-have.

Echter je zou om de drukhuid heen misschien een vis-achtige constructie bouwen. Bij een echte onderzeeër zit er ook een huid om de drukhuid heen waarin de ballasttanks zitten.

Wat je echter zei over dat er geen externe energie nodig zou zijn, vind ik wat raar. Een vis bestaat voor het grootste gedeelte uit spier als ik het me goed herinner. En een vis moet zijn spieren gebruiken om te zwemmen en warm van binnen te blijven. Een vis moet ook eten om dat te bijven kunnen doen

Of je uit stroming de benodige energie kan halen om een onderzeeër of een boot in elke gewenste richting kan laten varen weet ik eerlijk gezegd niet. Ik weet wel dat er gestroomlijnde auto's zijn met een grote propellor die uit de wind zoveel energie kan halen dat hij tegen de wind in kan rijden. Maar een dergelijke onderzeeër heeft veel meer last van de waterstroming dan die auto's van lucht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat niet om de druk, maar om de voortbeweging....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat wel degelijk om de druk, het is namelijk fysiek onmogelijk om een onderzeeër in de vorm van een vis te bouwen zonder dat deze implodeert als een frisdrank blikje zodra je onder 1 meter diepte komt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@bask: "Voor school moeten wij een ontwerp verzinnen voor groene energie" Schone energie heeft toch NIKS te maken met DRUK?
De vraagsteller duidt op hier de voortstuwing. 1 meter diepte is nog geen 0,1 bar verhoging, ik denk dat de implosie wel mee valt....
"Waarbij geen externe energie wordt gebruikt"
Nee, de wet van behoud van energie zegt dat energie niet zomaar kan ontstaan. Ik ga er vanuit dat je geen kernfusiereactor in een onderzeeër wil plaatsen en dus geen massa om gaat zetten in energie waardoor je hier eigenlijk al strandt. Een tankbeurtje zou op deze manier ook een dure grap worden. Nu ga ik er vanuit dat je een veilige, geschikte energiebron vindt, dan is het voor zover ik weet mogelijk om iets dergelijks te bouwen. Het eerdergenoemde argument van de vorm lijkt mij overdreven, hoewel het beslist een uitdaging wordt. Je moet niet verwachten dat je zomaar een tripje naar de bodem van de marianentrog kan maken. Een groot probleem blijft wel de aandrijving zelf. Er zijn redelijk geavanceerde mechanismes nodig om een vissenbeweging te controleren. Verder zit je met de overige uitdagingen die het fenomeen onderzeeër met zich mee brengt. Ik zou de onderzeeër niet visvormig maken, en voor perfecte aerodynamica gaan. Tenslotte moet je weten dat onderzeeërs veel meer weerstand ondervinden dan voertuigen die zich niet door waterplaatsen, wat door de hoge dichtheid van water komt. Dit brengt een hoog energieverbruik met zich mee, wat het minder geschikt maakt voor een "groen" project.