Hoe kan ik ervoor zorgen dat in een model in excel wijzigingen in de tijd als input kunnen worden gegeven?

Voor mijn afstudeerstage ben ik bezig met het maken van een Total Cost of Ownership model in excel. Ik moet hierbij dus de kosten van een product over de gehele levensduur kunnen berekenen (denk aan afschrijvingskosten, financieringskosten, belastingen, brandstofkosten, onderhoudskosten). Een voorbeeld: Ik heb een auto met een levensduur van 10 jaar. De brandstofkosten in die 10 jaar worden berekend aan de hand van het gebruik en de brandstofprijs. Nu moet het mogelijk zijn om als input te geven: Wat gebeurt er met de totale kosten als na 5 jaar de brandstofprijs toeneemt? Oftewel, in mijn model moeten wijzigingen in de tijd kunnen worden ingegeven. Ik heb geen flauw idee hoe ik dit aan moet pakken, iemand een idee?

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (2)

Misschien kan je iets met een volgende soort constructie:

Je maakt een tabel met gemiddelde brandstofprijs per jaar. Daarnaast maak je een formule waarbij je de totale brandstofkosten over tien jaar berekend door iedere keer het verbruik van brandstof per jaar tegen de gemiddelde prijs van dat jaar. Als je dan de invloed wilt zien van dalende of stijgende prijzen hoef je alleen de gemiddelde prijs aan te passen. Dit soort constructies kun je volgens mij voor al je parameters gebruiken.

Hoe je dat in excel moet bouwen moet je zelf uitzoeken.

Toegevoegd na 22 uur:
N.a.v. je opmerking bij het andere antwoord:

Je ontkomt vaak niet aan het handmatig invoeren van een (groot) aantal parameters. Waar je wel over kunt denken is dat je het zo inricht dat je met het model kunt spelen. Bijvoorbeeld een tabblad waarin je alle brandstofprijzen met een bepaald percentage kunt verhogen of je zou van een model uit kunnen gaan waarin je een vaste brandstofprijs hebt en die met een percentage parameter per jaar of over jaren heen kunt aanpassen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is 'per jaar' een voldoende opdeling voor tussentijdse wijzigingen?
Je maakt dan bijv. per parameter een kolom met 10 'jaar'cellen.
Je maakt van deze kolommen 'kopieen' maar dan met een 'variabele' (plus of maal) om de verandering te sturen.

A B
1 'BK' A1*X1
2 B1 A2*X2
3 B2 A3*X3
4. etc
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Per jaar is inderdaad voldoende, daar het ook vaak om een tijdspanne van 30 jaar gaat. Ik moet dan alleen nog een manier verzinnen om het e.e.a. overzichtelijk te houden. Het model zal met name worden gebruikt door derden. Over de manier van input zal ik nog na moeten denken, de opdrachtgever zal het niet goedkeuren als de gebruiker voor 30 jaar de prijs handmatig in moet geven.