binnenkort is het earth hour, wat zou er gebeuren als iedereen in nl tegelijkertijd het licht allemaal uit doet?

klappen dan niet alle tranformatorhuisjes uit elkaar ivm met gigantische stroomoverschot?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

Ik denk dat ze het wel aan kunnen, de centrales, die hebben het grootste probleem.
De transformatorhuisjes merken er weinig van

Als iedereen echt op hetzelfde moment het licht uit doet, zal de spanning even omhoog schieten.
Maar daarna meteen weer terug zakken naar het normale niveau.
Dit soort regelen gebeurt in centrales, dus helemaal aan het begin waar de stroom wordt opgewekt.
Daar hebben ze enige ervaring met snelle veranderingen in de vraag, bijv om 20:00 als iedereen het acht uur journaal op zet, of de pauze van het belangrijke voetbalwedstrijden op TV, als het koffiezet apparaat op veel plekken aan gaat.

De centrales vangen dit soort pieken snel op, dat doen ze ook als er plotseling een complete centrale uitvalt.

De omvang van "alle lampen" is ca 5% in de orde van grootte van een enkele centrale.
Daarvoor moeten ze in de centrales wel met de vinger aan de knop zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Massaal het licht uitdoen is niet het probleem, het weer aanknippen, is evenwel niet zonder risico. Het kan voor onevenwicht zorgen tussen het verbruik en de productie van elektriciteit. Met als mogelijke gevolgen storingen in de stroomvoorziening en zelfs onderbreken van de levering.
daarom zouden niet alle lichten en toestellen op hetzelfde ogenblik weer aan geschakeld moeten worden, het is beter te spreiden. De netbeheerder houdt alvast extra personeel paraat om de actie op te volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de stroom blijft dan gewoon waar hij is. Het zal alleen ontzettend donker zijn, en de energie leveranciers krijgen forse klappen te verduren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat lijkt me wel wat!
Als heel Nederland tegelijk alles uitzet zouden de centrale's een groot probleem hebben door ineens een gigantische overcapaciteit op het net zou er toe kunnen leiden dat alles uitvalt. Daar zijn ze ook heel de dag mee bezig in de centrale om vraag en aanbod ongeveer gelijk te houden