Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen de Gooise R en de Leidse R?

Ik ken enkele mensen die een duidelijke Gooise R hebben. Nu ontmoette ik onlangs iemand die ook zo'n R heeft - maar die vertelde me dat dat een Leidse R zou zijn.

Volgens haar is er een groot verschil tussen de Gooise R en de Leidse R. Ze kon me echter niet voordoen wat dat verschil zou moeten zijn, en ze kon het me ook niet uitleggen.

Wat is het verschil tussen de Gooise R en de Leidse R?
 

Cryofiel
7 jaar geleden
in: Taal
4.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitspraak_van_de_r_in_het_Nederlands#Distributie Lastig te horen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik ben met beide dialecten bekend, en er is een WERELD (nouja, klein wereldje) van verschil tussen een gooise (zachte) r en een keiharde) Leidse "r". De gooise r is een "gekrulde" r, de Leidse een "gehemelte-r. die heel overdreven bijna klinkt als een rg (er komt een "brouw" achter de "krul" aan. )

Het "probleem" waardoor je het wellicht niet hoort, is omdat met name de Gooise r nogal eens gepersifleerd wordt in een mate dat het meer een Leidse r wordt ;-)
Maar echte "kakkers" plakken geen rollende r / halve g achter hun krullende r. Dat doen alleen wannabe's ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
De Gooise R is toch die van het liedje "Kinderen voor Kinderen"? Waar kan ik dan de Leidse R horen?
Ivana
7 jaar geleden
In Rotterdam, dat is ongeveer dezelfde.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding