Wat is het verschil tussen de Gooise R en de Leidse R?

Ik ken enkele mensen die een duidelijke Gooise R hebben. Nu ontmoette ik onlangs iemand die ook zo'n R heeft - maar die vertelde me dat dat een Leidse R zou zijn.

Volgens haar is er een groot verschil tussen de Gooise R en de Leidse R. Ze kon me echter niet voordoen wat dat verschil zou moeten zijn, en ze kon het me ook niet uitleggen.

Wat is het verschil tussen de Gooise R en de Leidse R?

Cryofiel
7 jaar geleden
in: Taal
4.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitspraak_van_de_r_in_het_Nederlands#Distributie Lastig te horen.

Antwoorden (1)

Ik ben met beide dialecten bekend, en er is een WERELD (nouja, klein wereldje) van verschil tussen een gooise (zachte) r en een keiharde) Leidse "r". De gooise r is een "gekrulde" r, de Leidse een "gehemelte-r. die heel overdreven bijna klinkt als een rg (er komt een "brouw" achter de "krul" aan. )

Het "probleem" waardoor je het wellicht niet hoort, is omdat met name de Gooise r nogal eens gepersifleerd wordt in een mate dat het meer een Leidse r wordt ;-)
Maar echte "kakkers" plakken geen rollende r / halve g achter hun krullende r. Dat doen alleen wannabe's ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
De Gooise R is toch die van het liedje "Kinderen voor Kinderen"? Waar kan ik dan de Leidse R horen?
Ivana
7 jaar geleden
In Rotterdam, dat is ongeveer dezelfde.