Wanneer gebruikt men in het Italiaans Loro en Vostro?

Ik ben nogal verward over de beleefdheidsvormen. Met kleine l is loro hun of hen dacht ik, maar wat is Loro dan? Is dat nog steeds hun of hen? En is Vostro wanneer je je richt tot jullie als je formeel spreekt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
2.8K

Antwoorden (1)

Loro is een pers voornaamwoord "u"

Vostro is het bezittelijke voornaamwoord voor "uw". De uitgang kan veranderen, afhankelijk of het zelfstandig naamwoord mannelijk of vrouwelijk is.

Het is uw boek - È il vostro libro

Het is uw vraag - È la vostra chiamata

Toegevoegd na 16 minuten:
Dit zijn uw boeken - Questi sono i vostri libri

Toegevoegd na 20 minuten:
Als men in het Nederlands formeel een groep personen aanspreekt, zegt men ook: Gaat u allemaal mee, en niet gaan jullie mee.
ik vind jullie aardig - penso che tu genere
ik vind u allemaal aardig - voi tutti i tipi penso

Toegevoegd na 27 minuten:
Tu, voi, Lei, Loro – pers. vnw – u (en het ouderwetse gij
Essi, loro, esse - pers. vnw – ze of zij
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat klopt niet helemaal. Men zegt ook:
La loro casa. En: La Loro casa. Ik veronderstel dat het eerste: 'hun huis' betekent. Het tweede weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat klopt er niet?
http://www.vertalen.nu/vertaal/it/nl/Loro
Zij verstaan - loro/Loro comprendono http://www.woxikon.nl/it/la%20loro la loro - de hunne
la loro - het hunne
la loro - hun
la - het, de, haar
loro - jou
loro - zij
Loro - jullie
Loro - u (groep) La vostra casa - uw huis
La Loro casa - uw huis
La loro casa - hun huis