Een tongbreker heet een tongbreker omdat je je tong erover breekt. Natuurlijk niet letterlijk, maar een tongbreker kan je wel dat gevoel geven.

Het woord meteorologisch is overigens de grootste tongbreker in de Nederlandse taal (Genootschap Onze Taal).
SimonV
7 jaar geleden
Probeer maar eens een woord als 'postkoetskoetspoetswinkel uit te spreken en let eens op de bewegingen die je met je tong moet maken tijdens het uitspreken. Je zult merken dat de tong steeds naar voren komt en tegen je tanden aankomt. Indien je het langzaam uitspreekt gaat het makkelijk maar als je zo'n woord soepel en snel uit wil spreken moet de tong zo snel bewegen dat het lijkt alsof hij onderbroken wordt.

De tong breekt dus niet echt zoals bij een breuk, maar je moet het zien al onderbreken zoals stotteren. Dit gebeurt vaak bij lastige woorden, maar ook bij hele zinnen die meestal veel woorden bevatten, die op elkaar volgend met dezelfde medeklinkers beginnen en waarin af en toe een kleine verandering zit.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De 'postkoets'-tongbreker is ook bekend als complete zin:
"De postkoetkoetsier poetst hoestend het poezenkots van de postkoets."
amc
7 jaar geleden
Ook in Duitsland is de zin bekend; 'der Kottbusser Postkutscher putzt den Kottbusser Postkutchkasten', lekker hè, die zinnen (^0^).