Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor een voet(afwijking) is een Dollfuss?

Het lijkt een scheldwoord maar ik snap niet wat het betekent.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
954
Antoni
7 jaar geleden
Een "dofus", een Engels woord uitgesproken als doe-fuss, is een stommeling, een idioot, een loser.
Amadea
7 jaar geleden
Engelbert Dollfuss was een Oostenrijks sociaal-Christelijk politicus
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dollfuss is een achternaam.
tinus1969
7 jaar geleden
@Amadea, Dollfuss was niet zomaar een politicus. Hij was (soort van fascistisch) dictator van Oostenrijk voordat hij door nazi's werd vermoord.
Antoni
7 jaar geleden
De juiste schrijfwijze van het woord dat ik noemde is "doofus". Ook "dufus" komt voor. Zie verder mijn antwoord op de vraag.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

De familienaam Dollfuß stamt af van de oorspronkelijke benaming voor iemand met een Stelzfuß: een houten been in de vorm van een stevige houten steel. Het betreft dus geen voetafwijking, maar het ontbreken van een (onder)been met voet.
(Lees meer...)
Amadea
7 jaar geleden
Ik vermoed dat je het Engelse scheldwoord "doofus" bedoelt. Een doofus (of dufus), uitgesproken als doe-fuss, is een stommeling, een idioot, een loser.

Het is dus geen voetafwijking.
(Lees meer...)
Antoni
7 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk hoor ; het klinkt als een voetafwijking en dat is het ook. Alleen wordt dat woord al sinds de middeleeuwen niet meer gebruikt ; tegenwoordig spreekt men van een Klumpfuss (klompvoet, horrelvoet) ; een aangeboren afwijking waarbij de voet haaks op de enkel staat.

Als je googelt krijg je op Nederlandse sites inderdaad alleen de achternaam uit het antwoord van Amadea, maar ook achternamen hebben vaak een oorsprong ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
"Der mittelalterliche
Name Dollfuss, Tollfuss, Tollschenkel = Klumpfuss 'kommt als
Tülle fu OS in Lindau im 15. Jhd. vor."

http://archive.org/stream/alemannia20bgoog/alemannia20bgoog_djvu.txt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding