Waarom wordt voor de ts klank een c gebruikt (zie uitleg)?

Als ik op google vertaler een wordt met een "c" in tik wordt ie uitgesproken als ts ook in het alfabet in Slavische talen. Hierbij ook de vraag: Waarom wordt voor een ts klank een c gebruikt terwijl je duidelijk een t en s aan elkaar hoord! In Slavische talen Bijv: Jeltsin/Yeltsin, schrijven zei met een c ipv ts. Wat is het nut er van? Wij schrijven ook toch knutselen met ts en niet met een c!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Antwoorden (1)

Dit komt omdat niet ieder land dezelfde uitspraak heeft voor de letters uit ons alfabet.

In de Slavische talen is het normaal dat de 'c' wordt uitgesproken als 'ts' als in 'tsaar'. De letters 'ch' klinken als een stemloze zachte ch en de 'cz' klinkt als 'tsj'. Ze hebben zelfs een c met een accent erop ( ' ) en dan spreken ze die letter uit als 'tsj' zoals in Tsjechië.

Iedere taal heeft zo zijn eigen taalafspraken gemaakt en het wordt de mensen zo ook bijgebracht. Ook wij Nederlanders hebben niet altijd dezelfde uitspraak voor meerdere letters en wij hebben zelfs letters die in andere talen niet zo voorkomen zoals de 'ij' .

Neem onze letter 'c'....staat die voor de letter 'e' dan wordt hij altijd uitgesproken als een 's' (scene, scepter enz) en in veel gevallen wordt hij ook als een 'k' uitgesproken.
Dit is meestal het geval bij leenwoorden, die eigenlijk uit het buitenland zijn vernederlandst. Het zijn meestal woorden die van oorsprong uit het Frans of Latijn stammen zoals college, locomotief, direct, actie, publicatie enz.
Het Engelse 'ch' wordt net als in de Engelse taal uitgesproken als 'tsj' zoals in 'cherrie', 'much' en in het Duits hebben ze ook eigen afspraken hoe de 'c' wordt uitgesproken...
Zo wordt "Küche' (keuken) uitgesproken als 'kuusje' en 'Kuchen' (koek, taart) als 'koegen', dus met een echte 'g'.

Zo heeft elke taal eigen letters of lettertekens en woorden en soms komen ze in combinaties die wij niet kennen in onze taal, of zijn het tekens die wij niet kennen.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inderdaad, in veel slavische talen en het Esperanto heeft C een "ts"-klank. voor de K en S heb je immers de K en de S