Heb je in België ook cito toetsen?

Ik vraag me eigenlijk al een tijdje af wat CITO toetsen zijn, is dit hetzelfde als een examen in België?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
5.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit zijn toetsen die in groep 8 van de basisschool worden gegeven, om een indicatie te geven van het niveau dat de betreffende leerling op het voortgezet onderwijs zal volgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
cito toetsen zijn niet alleen in groep 8. In groep 8 heb je cito eindtoets.
Cito toetsen worden al vanaf groep 1 gegeven. hierin word eigenlijk getest hoe goed je de leerstof beheerst. Eerst was de cito eindtoets om te bepalen naar welk niveau middelbare school je kon gaan, tegenwoordig mag dat niet meer van 1 toets afhangen, maar door de hele basisschool tijd deze scores van alle cito toetsen bij te houden krijg je wel een indruk van het niveau van het kind

Antwoorden (1)

Er zijn een aantal 'vaste' toetsen die door de meeste scholen gegeven worden.

Voor de laatste kleuterklassertjes zijn er
TOETER testen ( maart/april )
contrabas testen voor de lln die slecht waren met hun toeter ( juni )
Hier kijken ze vooral naar de vaardigheden van de kleuters. Hebben ze het niveau voor het eerste jaar al onder de knie.
Denk hier aan volgorde aangeven, welk tekeningetjes moet hier, wat hoort samen
achterliggend kijken ze dan ook of kleuter geen tekenen toont van verveling, verveeltekeningen maakt in de kantlijn, pengreep,...

In het zesde leerjaar zijn er gestandaardiseerde toetsen.
Katholieke scholen zijn dat meestal de interdiocesane proeven. Hier weet ik niet zo veel van aangezien het lang geleden is. Maar die gingen vooral over taal en rekenen.

In de andere netten ( GO en OVSG ) zijn er ook zo'n eindproeven zesde leerjaar.
Nu spreek ik vooral over scholen in het gemeentelijke net, met het gemeenschapsonderwijs heb ik ook niet zo veel ervaring.
In die eindproeven krijgen de lln een boekje ( denk aan iets als een zonnelandje ) dat speciaal geschreven is voor deze toetsen. Meestal gaat het rond een thema. Olympische spelen, Wereldoorlog 1...
Dit boekje moeten ze goed bijhouden, ze krijgen er maar eentje voor deze testreeks die drie dagen duurt.
Elk onderdeel van de vakken ( taal, rekenen, frans, wo dus niet MV en LO ) komt aan bod in een klein toetsje. Voor elke vraag mogen de lln hun boekje gebruiken maar ook alles wat in de klas ophangt of te vinden is.
Is er een vraag over geschiedenis en lln weet niet meteen wat,... lln mag zelf zijn geschiedenisatlas nemen. Moeten ze een lijn tekenen, lln moet zelf weten dat hij dit met een lat doet en neemt een lat.
Voor rekenen moeten ze misschien een grafiek maken... de gegevens voor die grafiek kunnen ze in het boekje terugvinden.
Over de hele testreeks is begrijpend lezen dus ook nodig en handig omgaan met een inhoudstabel. Want je krijgt meestal niet de juiste bladzijde uit het boekje.

Is er een onderdeel waar de lln geen extra hulp mag nemen, dan staat het echt boven de toets en houden de lkr en eventuele toezichters dit wel in de gaten.

De leerkracht mag niets zeggen. NIETS
Lln die wel een vraag stellen... wel die horen meestal iets als 'ik zeg niets' of een 'dat moet je zelf weten'.
Of dat natuurlijk ook in elke klas zo is... dat kan ik niet zeggen.

Voor het middelbaar hoop ik op aanvullingen

Toegevoegd na 2 minuten:
na uitleg cito (reacties ) hier antwoord op hoofdvraag