De mannen gingen naar buiten, omdat ze gevolgd werden, is dit een correcte zin met het juiste verwijswoord?

Het antecedent is de mannen
Het is een meervoudig zelfstandig naamwoord
Maar omdat het woord toch mannelijk is, wordt het zeker niet hij of hem
Maar de mannen zijn personen, dus wordt het dan zij of ze?
Ik weet wel dat ze voor niet-personen geld, denk aan ''regering''. Is het dan toch zij??

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
Amadea
8 jaar geleden
'Ze' geldt ook voor personen. Ik zou de komma weglaten: Omdat ze gevolgd werden gingen de mannen naar buiten.
Antoni
8 jaar geleden
Ik vermoed naar aanleiding van je toelichting dat je een aantal dingen niet goed hebt begrepen. Je redeneringen kloppen naar mijn idee niet. Ben je met lessen Nederlands bezig? Laat dan je leraar deze vraag eens lezen. Hij zal dan ook zien dat je een aantal dingen nog niet goed begrijpt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat leg ik dan verkeerd uit? Dit is helemaal goed wat ik vertel.
Antoni
8 jaar geleden
Je schrijft bijvoorbeeld "Maar omdat het woord (mannen) toch mannelijk is, wordt het zeker niet hij of hem". 1. Bij een mannelijk woord, hoort zeker wel "hij" of "hem", in ieder geval in het enkelvoud (zie hieronder). 2. Het woord "mannen" is een meervoud. Daar zal zeker niet een enkelvoudswoord als "hij" of "hem" bij komen. 3. Het woord "mannen" is een meervoud. Bij het verwijswoord voor een meervoud is het geslacht van dat woord (in het enkelvoud) niet meer relevant. In het Frans is dat wel zo, maar niet in het Nederlands. In het Nederlands kies je bij een meervoud altijd "ze" of "zij" (of "hen" of "hun" als dat van toepassing is). Verder lijk je te denken dat er een groot verschil is tussen "ze" en "zij". Tussen die woorden is er geen groot verschil, behalve dat je met "zij" meer nadruk legt op het woord waar het naar verwijst.
Antoni
8 jaar geleden
Nog een aanvulling op mijn opmerking 2.: Je lijkt dus, blijkend uit je toelichting, de woorden "hij" en "hem" te hebben overwogen als oplossing. Dat is één van de dingen die ik vreemd vind. Zie verder mijn opmerking 2.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal eens met @Antoni
Verder: het woord 'regering' is enkelvoud en dus een heel andere situatie dan het meervoud 'mannen'.
Ook daar krijg je 'ze' of 'zij', omdat het een vrouwelijk woord is, niet omdat het meervoud is.
Antoni
8 jaar geleden
@HeleneF, dank voor je reactie! Ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit was opgevallen. Ik ben ook blij dat ik, zo te zien, duidelijk heb uitgelegd wat ik bedoelde. Dank ook voor je aanvullende opmerking. Wat je schrijft is ook een correcte constatering over de aannames van de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk ook dat er problemen kunnen zijn met het woord ze. Ze kan zowel meervoud als vrouwelijk zijn (ze zagen een vliegtuig = meervoud, ze zag een vliegtuig = vrouwelijk)

Antwoorden (1)

Ja, het is een correcte zin.

Zowel "ze" als "zij" kan je in deze zin gebruiken als verwijswoord. Met het woord "zij" geef je wat meer nadruk.
Antoni