Waarom is de uitspraak van Saoedi [-Arabië] veranderd in Saudi [-Arabië] en sinds wanneer?

Al jaar en dag spreek je dit uit met ...s..A..OE..die en inmiddels hoor ik op het NOS journaal van 20.00 uur ...s..AU..die... als in "AuAu . dat doet pijn". Net op het radionieuws hoorde ik de vertrouwde uitspraak weer, daaruit begrijp ik dat het niet officieel veranderd is[?]

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Taal
3.5K

Het beste antwoord

Volgens de Taalunie is zijn de benamingen Saoedi-Arabië en Saudi-Arabië allebei correct.
Op grond waarvan de omroepen de uitspraak kiezen ligt in het duister. Misschien is de ene omroep meer "Arabesk" dan de andere.

http://taaladvies.net/taal/aardrijkskundige_namen/land/SA

Toegevoegd na 10 minuten:
De Arabische schrijfwijze is: al-`Arabiyah as-Su`ūdiyah
De schrijfwijze (de schriftelijke benoeming) voor Nederland is namelijk in beide gevallen correct, maar de "Arabische" uitspraak is in beide gevallen "oe".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De schrijfwijze "allebei correct", maar de uitspraak is discutabel. Gewoon verwarrend dus. Ik vind het overigens wel storend. Waarom zo'n andere uitspraak en ja "taal leeft" .. dat is zo. maar daarom niet minder lastig/ storend/ vervelend soms... Zou het een Engelse uitspraak kunnen zijn, zoals in de reacties wordt geopperd? Anglicismen vind ik toch al , hoewel logisch , niet heel prettig. Duidelijk / h.e.l.d.e.r. [ "clear" ]... ach een glas is helder en je brilleglazen ook maar een uitspraak is duidelijk! Dat idee , maar dan gaat dat over betekenis en niet uitspraak en dat is weer een heel ander verhaal ...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jodokus, de uitspraak is een "oe", ongeacht de Nederlandse schrijfwijze. Het is niet de Engelse uitspraak, maar het werd uitgesproken door iemand die geen notie heeft van hoe de uitspraak moet zijn. Te beluisteren via de website die @Conqui bij de reactie heeft gegeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc : Duidelijk .