Wanneer gebruik je in het duits de Dativ( derde naamval) en Akkusativ( vierde naamval)??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
9.3K

Antwoorden (2)

derde naamval als het een meewerkend voorwerp is en bij de voorzetsels: Mit- met.
Nach- naar, na.
Bei- bij.
Seit- sinds.
Von- van.
Zu- naar.
Aus- uit.
Außer- behalve.
Entgegen- tegen.
Gegenüber- tegenover.
en de werkwoorden helfen, danken, gratulieren

vierde naamval bij lijdend voorwerp en
bij de voorzetsels:
Durch- door.
Für- voor.
Ohne- zonder.
Um- om
Bis- tot.
Gegen- tegen.
Entlang- langs.
en bij de werkwoorden: gibt es, fragen, bitten.

ook zijn er nog 3e of 4e naamval voorzetsels:
An- aan.
Auf- op.
Hinter- achter.
Neben- naast.
In- in.
Über- over/boven.
Unter- onder.
Vor- voor (plaats/tijd)
Zwischen- tussen.

Deze voorzetsels krijgen de 3e naamval als je kunt vragen: wo? (waar) of wann? (wanneer).
Deze voorzetsels krijgen de 4e naamval als je kunt vragen: wohin? (waarheen).
Wanneer je bovenstaande vragen niet kunt stellen dan hebben:
- auf en über heeft dan 4e naamval.
- De rest heeft dan 3e naamval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Derde naamval --basisfunctie;

Meewerkend voorwerp; ( bijv. aan de man=dem Mann)

Aanvulling; ook na de voorzetsels ( mit, nach, bei, seit,von, zu, zuwider, entgegen, ausser, aus, gegenüber en gemäss.

Dit rijtje moet je echt uit je hoofd leren!! Deze voorzetsels kunnen zowel derde-als vierde naamval krijgen.
Derde naamval bij rust ( ich BIN in dem Zimmer)
Vierde naamval bij beweging ( ich GEHE is das Zimmer)
Als deze regel niet opgaat bijv. bij 'denken über' dan krijgen de voorzetsels 'auf' en 'über' de 4de naamval en de anderen de derde naamval.

Ook na werkwoorden; folgen,gratulieren en helfen;= dativ

Vierde naamval --basisfunctie;

Lijdend voorwerp; ( bijv. ik zie de man=ich sehe den Mann)

Aanvulling; ook na de voorzetsels ( durch, ohne, für, um, bis, gegen en entlang).

Ook na werkwoorden; (bitten, fragen kosten)

Ook bij tijdsbepaling zonder voorzetsel. (tijsbepaling= bijv. 'wanneer')

Toegevoegd na 7 minuten:
Zie dat ik iets verkeerd heb gedaan. Na 'uit het hoofd leren' had ik een spatie moeten plaatsen en 'enteren'.
Op de nieuwe regel had ik dan moeten schrijven;
Deze keuzevoorzetsels kunnen zowel 3de- als 4de naamval krijgen....an, auf, in, über, unter, vor und zwischen. In deze volgorde stamp je ze lekker in je hoofd en zo zitten ze er bij mij nog steeds feilloos in. (^0^)

Toegevoegd na 16 minuten:
Toch niet helemaal blijkt nu weer na nog eens nalezen ;
hinter en neben horen hier nog bij de keuzevoorzetsels.
Het zijn 9 voorzetsels en vanwege 'auf' en 'über' die apart zijn vanwege de 4de naamval onder omstandigheid geldt hier de (7+2 regel) de andere 7 krijgen dan nl. de 3de naamval.
amc