wat is het verschil tussen praten mét en praten tégen iemand?

iemand maakte mij een verwijt over mijn manier van communiceren...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
17.6K

Het beste antwoord

Het verwijt dat je ‘praat tegen’ iemand in plaats van ‘met iemand’ klinkt als het verwijt dat je niet luistert. Of het verwijt terecht is weten wij natuurlijk niet, maar de indruk dat je niet luistert kan gewekt worden doordat:

- je anderen onderbreekt tijdens een verhaal, bv. met ‘dat heb ik ook, namelijk…’ of niet laten uitpraten en over wat anders begint.
- je met je lichaamstaal communiceert dat je niet luistert, bijvoorbeeld doordat je de ander niet aankijkt, je lichaam de andere kant op ‘wijst’ of ondertussen iets anders aan het doen bent.
- je tijdens het luisteren niet laat merken dat je luistert door bijvoorbeeld te knikken of te hummen.
- je niet doorvraagt.
- je blijft praten zonder de ander de ruimte te geven er tussen te komen.
- etc. (ik zou het vragen aan degene die je dit heeft gezegd)

Andersom, als je wilt laten blijken dat je wel luistert kan je juist:
- anderen niet onderbreken en laten uitpraten.
- met je lichaamstaal laten merken dat je luistert, door de ander aan te kijken en je onverdeelde aandacht te geven.
- proberen af en toe knikken en te hummen als de ander praat.
- doorvragen (vooral open vragen)
- samenvatten op een manier die uitlokt om meer te vertellen (bv. ‘dus al met al was het een drukke dag’ of ‘het klinkt alsof je er moe van bent’)
- stiltes laten vallen zodat de ander deze kan invullen.

Als je vindt dat de ander gelijk heeft met zijn / haar verwijt, probeer het eens uit om het anders te doen.

Het verschil tussen open en gesloten vragen is overigens dat op een gesloten vraag slechts een paar voorgedefinieerde antwoorden mogelijk zijn, terwijl je op een open vraag zo’n beetje alles kunt antwoorden. Een open vraag is daarmee veel geschikter om het gesprek op gang te houden danwel de ander het idee te geven dat je echt geinteresseerd bent.
Voorbeeld open vragen:
- hoe vond je het?
- van welke sport houd je?
- wat ga je zometeen doen?
Voorbeeld gesloten vragen:
- vond je het leuk?
- houd je van voetbal?
- ga je zometeen naar huis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Praten tegen iemand is eenzijdig: jij praat, de ander luistert en zegt niets terug. Praten met iemand is tweezijdig: jullie hebben samen een gesprek en beiden inbreng.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat klopt. Maar in de situatie die de vraagsteller bedoelt wel.
waarschijnlijk praat je dan TEGEN iemand wat de boodschap.

tegen iemand praten: je kan van alles zeggen tegen iedereen, zonder dat hier wederzijdse communicatie aan te pas komt.

praten MET iemand is het 'van gedachten verwisselen" dus zegt iemand wat tegen jou, kan je je afvragen:
hoe vat iemand mijn woorden op
waarom vat iemand mijn woorden zo op
wat zegt deze persoon tegen mij
waarom zegt deze persoon dit geven mij
wat wil deze persoon hiermee duidelijk maken.

hiermee wil ik niet zeggen dat jij je niet kan verplaatsen in anderen, totaal niet!
(mensen die dit zelf niet kunnen roepen dit namelijk ook graag) ;-)

feit is dat als men dit aangeeft dat je elkaar niet begrijpt.
verder vragen kan de oplossing bieden:
wat bedoel je hiermee, of 'waarom denk je dat'

probeer het niet te zien als kritiek, maar en tip waar je wat aan hebt.

iedereen denkt en reageert vanuit zijn persoonlijke referentie kader zonder dat je je hier van bewust bent. dit is heel menselijk en dit heeft iedereen. door verder te vragen kan je snappen wat het referentiekader van een ander is, dus 'hoe' en 'waarom' een ander over bepaalde dingen anders kan denken dat jij dit doet. en ANDERSOM werkt het net zo :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Praten tegen is dat jij merendeel aan het woord bent en de ander luistert.

Praten met is dat je praat, maar wel meer luistert naar een persoon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij praten met iemand heb je interactie en communiceer je dus echt met een persoon, want de ander zegt iets terug.
Bij praten tegen iemand is dit maar de vraag. Jij bent aan het woord en of de ander je hoort of begrijpt is niet bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik praat altijd tegen mijn man,hij geeft nooit een reaktie terug o.i.d dus ik praat niet MET hem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Praten met iemand betekent dat diegene ook terug praat; je praat met elkaar.
Maar als je tegen iemand praat, hoeft het niet perse zo te zijn dat diegene terugpraat.
Een uitdrukking om het te onthouden: 'Tegen een muur praten.' Dat wil dus zeggen dat iemand niet reageert, want muren praten niet. (Onthoud aan het woord 'tegen').
Ook als je met iemand praat, kan het zo zijn dat je tegen iemand praat. Bijvoorbeeld als jij aan het woord bent, dan praat je tegen diegene. Maar als diegene dan weer terugpraat praat je met elkaar, soms ben je dan in discussie, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.