Wat is het verschil tussen respect en iemand respecteren?

Als er dan al een verschil is..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
9.2K

Het beste antwoord

Volgens het woordenboek Van Dale staat bij respecteren als zesde betekenis de betekenis: geen geweld aandoen, onbeschadigd of in zijn waarde laten, synoniem: eerbiedigen (in de betekenis van het bestaansrecht van iets erkennen en daarnaar handelen). Als je iemands mening respecteert, dan accepteer je het feit dat die mening er is, niets meer en niets minder.

Het zelfstandige naamwoord respect heeft wel degelijk te maken met eerbied, waardering, bewondering, hoogachting, ontzag. Ik kan dus een andere mening respecteren (het feit accepteren dat die mening er is), zonder respect (waardering) te hebben voor die andere mening.

Dus respecteren = o.a. in zijn waarde laten, of een bepaalde waarde toekennen.
Respect hebben voor is meer bewondering hebben voor of waarderen. Staat dus op een iets hoger niveau.

Als je zegt: Ik respecteer jouw mening bedoel je: Ik laat jou in je waarde, maar ik kan een andere mening hebben.
Als je zegt: Ik heb respect voor jouw mening dan bedoel je dat je er echt bewondering voor hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee. Geen verschil.
Als je iemand respecteerd heb je respect
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige verschil is, dat het respect een zelfstandig naamwoord en respecteren is een werkwoord.
De betekenis is hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje xYahiz
als je iemand respecteert (met een t en niet met een d) heb je respect voor diegene.
maar als je zegt: "ik respecteer Uw mening", betekent dit nog niet dat je ook respect voor zijn of haar mening hebt resp. die mening zult naleven.