Hoeveel letters/karakters heeft de chinese taal ongeveer (of mandarijns oid)

Ben benieuwd wat de chinese taal en subtalen heeft aan karakters.. NL = 26.. Grieks = 24. maar hoeveel is die chinese hoek eigenlijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
11.4K

Antwoorden (4)

ongeveer 12000 verschillende tekens ken je als je volwassen bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht iets van 26000 maar niemand kent ze allemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.500 leestekens die daadwerkelijk ook gebruikt worden. In Chinese taal komen er maar telkens bij, maar die 4.500 zijn de basis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens een Chinees woordenboek uit 1994 kent de Chinese taal 87.019 karakters. In de praktijk is er echter niemand die al deze karakters kent. Heel veel karakters zijn erg verouderd of heel specialistisch. Hoog opgeleide mensen kennen er misschien 7.000 tot 12.000, maar voor het dagelijkse leven gebruikt een Chinees slechts 2.000 tot 3.500 karakters.
De officiële taal van China is het standaard-Mandarijn. Deze taal wordt verstaan door de meerderheid (ca. 70%) van de bewoners van de Chinese Volksrepubliek.
De Chinese taal behoort tot de Sino-Tibetaanse taalfamilie, in het bijzonder tot de Sinitische tak daarvan. Deze Sinitische tak is weer onder te verdelen in zeven dialectgroepen: Mandarijn-Chinees, Kantonees (Yuè), Min, Hakka (Kèjiâ), Wú, Gàn en Xiâng.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is elk teken een woord ofzo?
Amadea
13 jaar geleden
Nee, niet elk begrip kent een eigen teken. Er zijn vele woorden die samengesteld zijn uit twee of meer karakters. Bijvoorbeeld het karakter voor zon wordt ook gebruikt om het begrip maan te schrijven. Het karakter voor helder wordt erachter geplaatst.