Als iemand geboren is zonder geen een van zijn zintuigen, hoe weet die dan dat die leeft

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder geen een? Dus met allemaal? Gebruik je de dubbele ontkenning expres of is de vraag gewoon fout?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus geboren zonder zijn zintuigen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'zonder geen een' is een dubbele ontkenning, wat wil zeggen dat hij/zij ze allemaal heeft ?

Het beste antwoord

Je bedoelt dus iemand die niet kan zien, horen, ruiken, voelen of proeven. Ik denk niet dat er dergelijke mensen bestaan. Dan moet er zoveel met hem aan de hand zijn, is er zoveel niet goed aangelegd, dat je de zwangerschap en geboorte niet overleeft.
Maar stel dat het zou kunnen, dan denk ik niet dat iemand weet dat hij leeft. Je hebt prikkels nodig om te weten dat je bestaat. En denken ontwikkelt zich pas goed, als je de wereld op een of andere manier hebt ervaren. Niet los daarvan. Je doet ervaringen op (met je zintuigen) en koppelt die aan elkaar. Dat is het begin van denken. Je trapt met je beentjes tegen de rand van de wieg waar je inligt en leert: hier stopt mijn lijf. Zo leer je: dit ben ik en hier begint iets anders. En later: hee ik kan iets doen. Je ikgevoel ontstaat dus door ervaringen.
Zolang je nog tenminste één zintuig hebt, lukt het om (een beetje van) de werkelijkheid te ervaren en dus ook inzicht te krijgen in het feit dat je zelf iemand bent. Dat geldt dus voor doofblinde mensen, of voor mensen met stoornissen in de tastzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je

Andere antwoorden (6)

Een van de belangrijkste filosofen (Descartes) zei ooit:
Ik denk, dus ik besta.

Je hebt geen zintuigen nodig om na te denken. Om in woorden te denken heb je wel nodig dat je hebt leren praten, en dat lukt niet zonder horen of zien.
Maar denken... dat kan je dus je weet dan dat je bestaat.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minnetje, waarom?
Het is een mogelijke verklaring voor een moeilijke vraag. Dus een plus van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhmmm, die vind ik lastig: want kan iemand die geen taal kan leren dus geen taalbesef heeft, denken: 'Ik besta'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kan een filosoof nadenken over iets wat hij nog nooit heeft gezien of gehoord.
En hoe kan hij het tewoord brengen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi aangehaald..
Descartes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kan iemand denken als hij geen taal beheerst? Wij denken toch in taal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mits decartes gelijk heeft natuurlijk. Als ik het me goed herinner zei hij ook dat god bestaat omdat wij het begrip oneindig kennen, wij kunnen volgens hem niet oneindig denken. Dus moet een god dat geïmpliceerd hebben. Persoonlijk denk ik niet dat wij oneindig begrijpen, we kennen het alleen, we kunnen ons het niet zo goed voorstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik ben het met Puur eens...let maar eens op als je aan het denken bent, je kan niet denken zonder taal, je hebt geen herinneringen zonder beeld en zonder geluid en zonder gevoel....denken is in dit geval dus uitgesloten.
Je hart klopt maar als je niets kan horen, zien, voelen, ruiken en proeven en je dus van niets of niemand kan vernemen wat leven is, hoe kan je dan beseffen dat je een mens bent en ooit geboren bent en ooit weer dood gaat en wat het doel ervan is?
itsme
12 jaar geleden
Wij, gelukkigen met alle kennis die we hebben opgedaan, zijn alleen maar in staat om te denken in taal.
Maar er bestaat nog veel meer dan de taal die wij kennen. We kennen allemaal emoties. We weten dat we honger hebben of niet. Dat heeft niets te maken met gevoel in de maag, maar met een te lage bloedsuikerspiegel die we waarnemen, waardoor we een onprettig gevoel krijgen. En als je dat gevoel hebt, dan heb je een gedachte. Zonder woorden, zonder omschrijving, zonder wat dan ook. Maar het is een emotie die je hebt, een onprettige. Of een prettige, als je kunt eten. Zonder te weten dat het een boterham met chocoladehagelslag is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je zelf al zegt heb je zonder zintuigen alleen emoties, geen gedachten. Als je geen zintuigen hebt, weet je ook niet wat eten is en kun je dus ook niet weten wat je met een gevoel als honger moet doen.
We hebben 5 zintuigen, Ruiken, voelen, zien, proeven en horen. Als ze allen ontbreken is er geen leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hart klopt anders gewoon hoor. Hoezo geen leven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Covered , Uberwhale, natuurlijk, als je het uit die hoek bekijkt, het lichaam functioneert, maar er is geen bewustzijn, dus geen leven.
Je hebt zintuigen nodig om te leven! in de goede zin van het woord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je Irene jij hebt het juiste woord, dat bedoel ik met leven, je het bewust zijn.
De vijf levenskenmerken zijn:
1. Stofwisseling
2. Voortplanting
3. Gevoelig voor prikkels
4. Sterfelijkheid
5. Behouden inwendig milieu

Aan 3 wordt niet voldaan... Nou was het lang geleden dat ik deze 5 kenmerken kreeg met biologie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de huid voelt of iets pijn doet, fijn voelt, koud is of warm. de persoon zal dus altijd iets waarnemen.

je kan op een gegeven moment ook ontdekken dat je je spieren kan sturen zodat je ook kan weten dat je leeft.

als je denkt weet je ook dat je leeft, dus al zou een persoon geen enkel zintuig hebben, dan weet ie nog dat ie leeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een baby kan niet denken maar reageert op aangeboren reflexen (zuigreflex bij het voeden) etc... Hij weet niet dat voedsel goed voor hem is, als hij de omgeving ziet kan hij het wel mooi vinden... maar er niet over nadenken dat het ook lelijk zou kunnen zijn. Hij denkt niet.
Door prikkels van buiten, door mama, door omgeving leert een individu wat mag en niet mag, wat goed en fout is... en soms zelfs wat mooi of lelijk is (mode).
Ik denk dat als we geen omgeving zouden waarnemen, dat we niets leren, zelfs niet om na te denken en dus tot een besef te komen dat we "bestaan". Wat is immers bestaan? Daar heb je gelijk al een beeld of gevoel bij nodig, als je erover nadenkt. Als we totaal geen prikkels van buiten zouden krijgen, hebben we niks om over na te denken. Probeer maar over iets na te denken waar je ook over had kunnen nadenken als je absoluut geen zintuigen had gehad.
Volgens mij kun je gewoon niet nadenken als je de buitenwereld niet kent... en omdat je niet kan nadenken kan je niet beseffen dat je leeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let maar eens op als je aan het denken bent, je kan niet denken zonder taal, je hebt geen herinneringen zonder beeld en zonder geluid en zonder gevoel….denken en dus weten is in dit geval dus uitgesloten.
Je hart klopt maar als je niets kan horen, zien, voelen, ruiken en proeven en je dus van niets of niemand kan vernemen wat leven is, kan je niet beseffen dat je een mens bent en ooit geboren bent en ooit weer dood gaat en wat het doel ervan is.