Het eerste slot is waarschijnlijk zo'n 4000 jaar geleden in het Oude Egypte uitgevonden. Gigantische houten sleutels werden gebruikt om opslagplaatsen af te sluiten. Ze werkten als een modern stiftcilinderslot. Een grendel in de vorm van een balk zit vast in het slot. Het slot is van hout. In de balk zit een sleuf voor de sleutel.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi! Geweldig dat die Egyptenaren al oplossingen hadden voor zaken en hun tijd ver vooruit waren. Het is bijvoorbeeld vandaag de dag ook nog steeds een raadsel hoe zij de zware stenen voor hun piramides verplaatsten....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees overigens bij Wikipedia dat het niet zeker is dat de Egyptenaren het slot hebben uitgevonden: ook de Chinezen maakten al heel vroeg sloten, maar hiervan zijn nog geen voorbeelden gevonden die zou oud waren als het Assyrische (Egyptische) slot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dit soort sloten is in Mali nog steeds in gebruik.

Andere antwoorden (1)

De behoefte aan sloten bestaat al sinds de mensheid het begrip "eigendom" kent. De eerste kostbaarheden werden niet weggesloten maar verstopt in de grond, grotten of holle bomen: een gewoonte die nooit helemaal is verdwenen.

In 1778 werd het klavierslot uitgevonden door de Engelsman Robert Barron. Slotklavieren zijn een soort hefboompjes die door veren omlaag worden gedrukt en de slotschoot blokkeren. Door de passende sleutel rond te draaien worden de klavieren tot een bepaalde hoogte opgetild, waardoor de blokkade wordt opgeheven.

In 1784 patenteerde Joseph Bramah het eerste moderne cilinderslot; een slot bestaande uit een cilinder en een behuizing.[5] Het Bramah Slot met buisvormige sleutel had veel overeenkomsten met een modern radiaalslot. Bij een cilinderslot zijn veel meer sleutelvariaties mogelijk dan bij een klavierslot en het was dus een stuk veiliger. Een klavierslot heeft maximaal enkele honderden combinatiemogelijkheden, terwijl een cilinderslot wel een miljoen verschillende combinatiemogelijkheden kan hebben. Het Bramah Slot was erg prijzig en werd voornamelijk in brandkasten toegepast.

De Amerikaanse uitvinder Linus Yale patenteerde in 1844 het eerste stiftcilinderslot, dat er wel nog wat anders uitzag dan de huidige sloten.[6] Zijn zoon Linus jr. verbeterde zijn vaders uitvinding en in 1861 maakte hij een stiftcilinderslot dat vrijwel hetzelfde werkte als de hedendaagse cilindersloten.[7] In de cilinder werd over de gehele lengte een profiel gefreesd, waarin een sleutelprofiel met exact dezelfde vorm wordt gestoken. Daarom wordt een cilinderslot ook wel een profielcilinder genoemd. Dit type cilinderslot was vrij eenvoudig te produceren en verving in de 20e eeuw het klavierslot als meest gebruikte slot in buitendeuren. Heden is dit nog steeds het meest gebruikte slottype.

Toegevoegd na 4 minuten:
Omdat de sleutel bij een slot hoort en het slot klaarblijkelijk eerder werd bedacht en daarna een bijbehorende sleutel, hierboven dus de uitvinders van het slot en dus ook de sleutel.