Wat is de Helix Nebula, oftewel The Eye of God? Ik weet dat het een nevel is, maar hoe ontstaat een nevel?

Kan iemand met zijn eigen woorden uitleggen hoe een nevel ontstaat en of hij bv veranderd enz.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

In de ruimte komen verschillende soorten nevels voor.

--

De Helix Nebula (in het Nederlands: Helixnevel) is een voorbeeld van wat we een planetaire nevel noemen. Wat we zien zijn in feite de uitgestoten buitenste lagen van een ster. Sommige sterren ontploffen aan het einde van hun leven; dat kan in één grote, of in meerdere kleinere ontploffingen gebeuren. Bij zo'n ontploffing worden de buitenste lagen van de ster met gigantische snelheden de ruimte ingeslingerd. Honderden tot miljoenen jaren later zien wij dan een planetaire nevel.

--

Er zijn ook wolken samentrekkend gas. In de ruimte komt veel interstellair gas voor. Dat kan zich samentrekken door de eigen zwaartekracht, soms geholpen door de schokgolven van een ontploffende ster (zie hierboven). Op een gegeven moment worden die wolken voldoende compact om te kunnen worden gezien.

--

Wanneer uit die samentrekkende wolken de eerste sterren ontstaan, produceren die sterren een krachtige sterrenwind. Die sterrenwind erodeert de wolken die zich nog in de buurt van de nieuwgeboren ster bevinden. Dat produceert nevels met prachtige vormen - zoek maar eens op 'pillars of creation'.

--

Tenslotte kunnen hele sterrenstelsels voor ons als nevel zichtbaar zijn. Pas als we inzoomen met krachtige telescopen, zien we dat zo'n nevel in werkelijkheid uit duizenden miljarden sterren bestaat. De Andromedanevel is hiervan een goed voorbeeld.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het woord "Planetaire nebula heeft niets te maken met planeten.
Een planetaire nebula is de doodstrijd van een ster van middelmatige grote, zoals de Zon.
We zien uitdijende gasschillen in prachtige kleuren en verschillende vormen.
De stervende ster eindigt niet in een krachtige explosie zoals bij een grote ster (een supernova) of als een zwart gat bij gigantisch grote sterren.
Een middelmatig grote ster blaast, in verschillende tijdstippen, gasschillen de ruimte in. In het centrum van de gasschillen vinden we een hete compacte (naakte) ster terug.
Het is een Witte Dwerg. De straling van deze ster geeft de uitdijende gasschillen een mooie kleur. Na verloop van tijd blijft alleen nog de naakte ster of Witte Dwerg over. Ze zijn dan moeilijk op te sporen. Hun aantal is (waarschijnlijk) erg groot.
De dichtste planetaire nebula is de Helix (planetaire) Nebula. Ze is half zo groot al de volle Maan.

Ook de Zon zal aan het einde van haar leven veranderen in een mooie planetaire nebula.