Hoeveel verschillende verdelingen van massa kun je krijgen als je slechts enkele gegevens hebt van een planeet en zijn maan?

Stel je hebt een planeet met een diameter van 100.000 km en een maan die erom heen draait op een gelijke afstand van 1.000.000 km in 10 jaar heeft een diameter van 10.000km. We nemen aan dat de maan en de planeet van dezelfde materie zijn gemaakt.

Ik vermoed dat het dan mogelijk is om de totale massa van die twee te berekenen, maar weet je dan ook hoe die massa's zijn verdeeld over de twee objecten?

Mp + Mm = (4pi^2 x r^3) / Gr^3

M = (4 x 9,9 x 10^17) / (6,67259 ± 0,00030) × 10−11 m3 s−2 kg−1 x 10^17

M = 396^17 / 66,7^17 kg

M = ergens moet er iets mis zijn gegaan....

Dus hoe reken je dan de totale massa uit en kun je die verdelen zodat de omloopsnelheid en afstand nog kloppen?

Toegevoegd na 4 uur:
Ik heb de waarden verzonnen, dus het zou kunnen dat ze eigenlijk niet eens bij elkaar kúnnen passen.

7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het aantal verschillende verdelingen van massa dat je kunt krijgen als je slechts enkele gegevens hebt van een planeet en zijn maan, is afhankelijk van de gegevens die je hebt. Als je bijvoorbeeld alleen de massa's van de planeet en de maan kent, kun je slechts één verdeling krijgen. Als je ook de afstand tussen de planeet en de maan kent, kun je meer verdelingen krijgen.
Bronnen:
4 maanden geleden