Kunnen sterrenbeelden veranderen?

Ik bedoel hiermee de sterren aan de hemel. Ook al duurt het vaak miljoenen jaren, sterren doven waardoor je ze niet meer ziet. Als dit gebeurt met een van de sterren van bijv. het sterrenbeeld Weegschaal, verandert dat sterrenbeeld dan? Of stopt het met bestaan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Die ster blijft gewoon bestaan, alleen in een andere vorm (afhankelijk van de massa). Het kan zijn dat de ster daarom niet meer zonder speciale methoden te zien is, als het bijvoorbeeld een zwart gat wordt.

Nou zijn sterrenbeelden natuurlijk sterren die op zich niets met elkaar te maken hebben en ook heel ver bij elkaar vandaan kunnen staan, maar die omdat ze toevallig goed zichtbaar zijn, in groepjes zijn ingedeeld door mensen. Verschillende culturen hebben verschillende sterren in verschillende groepjes ingedeeld en er een verschillende astrologische betekenis aan toegekend. Of dat sterrenbeeld dus gewoon blijft bestaan, verandert of ophoudt mag iedereen geheel zelf weten - het is niet meer dan een definitiekwestie.

Toegevoegd na 3 uur:
Zoals onzachtzinnig beargumenteerd in de comments door onze rode vriend klopt mijn antwoord niet goed omdat de ster niet blijft bestaan. Dat klopt. Wat er blijft bestaan is een overblijfsel van de ster in een of andere vorm. Maar het punt is dat de vraag of het sterrenbeeld verandert, verdwijnt of blijft bestaan nadat een ster "dooft" in het geheel geen implicatie hoeft te hebben voor wat astrologen onder een sterrenbeeld verstaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als een ster een zwart gat wordt, bestaat de ster toch niet meer?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe ontstaan zwarte gaten? Een zwart gat wordt geboren wanneer een object de inwaartse druk van zijn eigen zwaartekracht niet meer kan weerstaan. Vele objecten (inclusief onze aarde en zon) zullen nooit zwarte gaten worden. Zij hebben niet voldoende zwaartekracht om de atoom- en kernkrachten in hun binnenste te overwinnen. Deze bieden weerstand aan de inwaartse druk. In zwaardere objecten wint de zwaartekracht echter uiteindelijk wel. Stellaire zwarte gaten worden met een knal geboren. Zij ontstaan wanneer in een hele zware ster (minstens 25 keer zwaarder dan onze zon) de nucleaire brandstof is opgeraakt. De ster explodeert dan als een supernova en er blijft een zwart gat over. Het gat is gewoonlijk slechts enkele malen zwaarder dan onze zon doordat de explosie de meeste stermaterie heeft weggeblazen. Dus zou een ster vergelijkbaar met onze zon imploderen is er niet eens een zwart gat over. Maar een zwart gat betekent sowieso al dat er iets niet meer is (een ster dus in geval van de vraag).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.rug.nl/sciencelinx/exhibits/permanenteexpo/natuurwetenschappenentechnologie/blackholegame/encyc_mod3_q8.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die ster blijft gewoon bestaan, alleen in een andere vorm. Ja zo lust ik er nog wel een. Als je een brood opeet blijft het brood gewoon bestaan, alleen in een andere vorm.....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ster_(hemellichaam) Een ster is een bolvormig hemellichaam, bestaande uit lichtgevend plasma. Zelfs als het hemellichaam blijft bestaan is het per definitie geen ster meer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt gelijk, wat er overblijft is geen ster meer te noemen, het is het overblijfsel ervan. Wat ik voor de feitelijke juistheid waarschijnlijk had moeten zeggen is dat er op de plaats van de ster nog steeds een klomp materie is die je als onderdeel van het sterrenbeeld het heelal in kunt definiëren. Ik heb dit pad van redeneren gekozen omdat mijn punt was dat er, zou morgen een van de sterren van Libra opeens in een zwart gat veranderen, of voor mijn part in een slagroomtaart, dan nog altijd zou je dat tot een onderdeel van een sterrenbeeld kunnen definiëren en het gewoon een ster blijven noemen, en ook al zou dat een stupide definitie zijn, ik ben ervan overtuigd dat er zat astrologen zijn die het gewoon zo willen houden omdat anders hun modellen geen zin meer hebben (dat die dat nu ook al niet hebben en dat ze soms bij voorbeeld op een kleiner aantal planeten gebaseerd zijn dan er daadwerkelijk zijn hielp ook al niet). Maar je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat mijn opmerking dat de ster blijft bestaan in feite niet klopt.
erotisi
7 jaar geleden
Wat ik me nog wel afvraag is niet zozeer of de sterren blijven bestaan en daarmee een beeld verandert, maar of door de bewegingen door het heelal die beelden vervormd worden. Dat zal denk ik ook wel heel langzaam gaan (de aarde en onze zon en daarmee miljoenen andere sterren draait in 200 miljoen jaar om het centrum) maar niettemin zijn daar mogelijk veranderingen door mogelijk. Nu is het bijzondere weliswaar dat itt wat je zou verwachten de snelheden van alle sterren niet afneemt met de radius maar juist erg gelijk blijft (dmv donkere materie?) maar in hoeverre dat toch kan afwijken weet ik niet. Bovendien kan natuurlijk ook de hoek veranderen waar vanuit je kijkt naar een beeld zodat dat beeld ook verandert.
Reddie
7 jaar geleden
@SadBunny, plus.

Andere antwoorden (1)

Ja, als je maar lang genoeg wacht dan zullen de bekende patronen niet meer herkenbaar zijn.
Vroeger dacht men dat de sterrenhemel onveranderlijk was. We weten nu echter dat sterren worden geboren en ook weer sterven. De meeste sterren leven miljarden jaren maar er zijn ook heldere exemplaren die veel sneller evolueren. Snel is in dit geval een paar miljoen jaar.
Tijdens het leven van een ster kan de helderheid veranderen. Meestal gaat dat heel langzaam en merken we daar in een mensenleven niets van. Maar er zijn ook exploderende sterren die plotseling miljoenen malen helderder worden.
Daarnaast bewegen sterren ook. Wat we zien aan de hemel is de geprojecteerde beweging van de sterren ten opzichte van de aarde. Daardoor zullen nabije sterren snel bewegen en verderweg gelegen sterren langzaam. Maar er zijn ook sterren die zelf een hoge snelheid hebben, bijvoorbeeld doordat ze weggeslingerd zijn uit de sterrenhoop waar ze geboren zijn. En wat je ook kunt zien is de projectie van de beweging van de aarde om de zon (de "parallax"). Door die te meten kun je weten hoever weg een ster staat. Al die bewegingen zijn zo klein dat die alleen met grote telescopen gemeten kunnen worden.
Sterrenbeelden zijn handige hulpmiddelen om de sterren te herkennen. Ze hebben geen fysieke betekenis. Om de naamgeving eenduidig te maken heeft de IAU (Internationale Astronomische Unie) bepaald hoe de grenzen van de sterrenbeelden precies lopen. Het gevolg daarvan is dat een ster in principe door z'n eigen snelheid over de grens tussen twee sterrenbeelden heen kan lopen.
Over miljoenen jaren zullen de bekende patronen waaraan we de sterrenbeelden herkennen verdwenen zijn. Tegen die tijd zal de IAU wel een vergadering uitschrijven om de sterrenbeelden opnieuw te benoemen en de grenzen vast te stellen. Als er dan tenminste nog astronomen zijn…
WimNobel