Zijn twijfelaars mensen die doordacht beredeneren of zijn ze onzeker?

Toegevoegd na 6 dagen:
Omdat ik niet direct een beste antwoord kon kiezen, heeft wel iedereen +1 gekregen. Van wie die -1 is weet ik niet, wel flauw!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Zowel doordachte beredeneringen, wat tijd vraagt, als "niet kunnen kiezen" zien er uit als twijfelachtig gedrag.
Toch gedraagt een echte twijfelaar zich anders als een
persoon die een weloverwogen keuze zal maken.
De laatste zal mogelijk meer vragen stellen of de handleiding willen lezen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Mijn opmerkingen slaan vooral op koopgedrag, in andere
situaties zullen twijfelaars vaak minder consistent gedrag laten zien dan mensen die doordacht handelen, de laatste groep zal ook in andere situaties zich diepgaand willen informeren. Dat kan echter ook door zich terug te trekken en via internet of op andere wijze zich te informeren.
Ik denk dat als de laatst genoemde groep eenmaal een beslissing genomen hebben, daar ook beter aan vasthouden dan twijfelaars, die na een besluit soms nog erger gaan twijfelen.
Twijfelaars laten zich vaak gemakkelijker ompraten, maar zullen , nadat ze zich misleid voelen ook terugkomen op eerdere beslissingen, waarna ze ook daaraan weer zullen gaan twijfelen.
Soms is het moeilijk om met twijfelaars om te gaan, met mensen die op een goede wijze doorvragen en tot een weloverwogen besluit komen vallen goede afspraken te maken, bij twijfelaars is ook dat veel lastiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Twijfelaars in mijn optiek zijn onzeker. Zonder nieuwe argumenten blijven ze wikken en wegen tussen de verschillende opties. Aan de andere kant van het spectrum zitten de ''ondoordachten'': mensen die alles maar doen zonder vooraf te overwegen. Iedereen heeft beide mogelijkheden in zich. Je wordt twijfelaar genoemd als je vaak - in de ogen van een ander - te lang wikt en weegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twijfelaars denken dat ze nog niet genoeg weten om al een beslissing te nemen. En daar zijn ze zo zeker van dat ze het uitstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende soorten twijfel, van iemand die zeker wil weten dat hij de juiste antwoord weet en heel lang er over denkt tot de gene die staat lange minuten voor de brievenbus en kan zijn brief niet loslaten.
Van een twijfel die stemt uit perfectionisme tot fobisch twijfel uit obsessieve gedraag.

Ik denk dat de bassis reden van twijfel is onzekerheid en angst om een onomkeerbaar situatie (of beslissing) vast te leggen en voor de resultaten hiervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zit het woord "twijfel" in, welk afgeleid is van "twee". Synoniemen zijn: wisselvalligheid en tweestrijd.
Twijfel is een toestand van onzekerheid en gebrek aan vastheid ten aanzien van hetgeen te doen of geloven.
Een twijfelaar is iemand die die twijfelt, iemand zonder vast beginsel meestal met betrekking tot godsdienst.
Het woord wat het dichtst bij een twijfelaar komt is dus iemand die onzeker is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb niet veel met filosofie, overigens ben in sommige richtingen wel geïnteresseerd.
Gewoon maar een beetje logisch nadenken en misschien wat levenservaring (mag ook wel op mijn leeftijd!!)
Het kan allebei zijn. Je weet het dus niet. Het kan ook aan de situatie liggen: sommige keuzen zijn wel heer erg moelijk omdat je geen van tweeen wil, b.v. begraven of cremeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Twijfelen kan een bewuste - maar zal meestal een onbewuste - beslissing zijn!

Met twijfelen hou je jezelf voor de gek. Het is een uitvlucht. Je toont daarmee aan jezelf of aan anderen dat je de verantwoordelijkheid voor je handelen niet op je wilt nemen.

Een mens is een wezen dat ademt! Dat betekent dat een mens niet uit het proces van ademhalen kan stappen. Dan houdt hij op om mens te zijn.

Evenzeer is de mens een wezen dat beslissingen neemt.
"De mens is een wezen dat beslissingen neemt" betekent: de mens kan zich niet onttrekken aan het proces van beslissingen nemen. Alles wat hij doet, voelt, denkt, verwacht en droomt is het resultaat van zijn eigen beslissing.

Het woord "beslissing" in dit verband maakt het ons niet gemakkelijk. Het gaat namelijk ook om "onbewuste" beslissingen (zoals twijfelen, ambivalentie dat kunnen zijn.)

Het wordt allemaal uitgelegd achter deze link:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twijfelaars zijn vaak mensen die een beslissing voor zich uitschuiven of helemaal niet durven te nemen omdat ze niet in staat zijn om het resultaat van de gekozen beslissing te overzien.
Ze zijn altijd bang dat ze A kiezen en toch beter B hadden kunnen nemen/doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twijfelaars zijn persoonlijkheden die voortdurend van hun 'brein' antwoorden verwachten, terwijl het juist het 'brein' is die de vragen stelde..
Een echte twijfelaar is als een hond die achter zijn eigen staart aanrent, in de hoop ooit dat 'andere' hondje te pakken te krijgen.. echter hoe harder hij rent, des te harder rent dat 'andere' hondje ook weer weg.. Het is een 'spel' zonder einde.. en het leidt maar tot 1 ding.. terug naar jezelf!
Misschien is het voor een twijfelaar goed om eerst eens naar de vraag te kijken die zijn brein oppert.. Aan de vraag is vaak al direct te zien wat het brein eigenlijk wil.. aandacht.. Het is de bedoeling dat het brein daarin juist niet beantwoord wordt.. geen aandacht aan schenken. Wordt het brein uiteindelijk heel lui en doet alleen nog maar wat ie zou moeten doen.. rekenen, onthouden etc.. precies waar je hem hebben wil.. in zijn mandje!