Wat is de basis van ons zelfbeeld?

Is het gebaseerd op onze eigen waarneming of is het een anderen perceptie van ons...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aardig van jou LeOn, echt aardig

Het beste antwoord

De basis van ons zelfbeeld is dat wat anderen ons ooit verteld hebben en we nu nog steeds geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (5)

Innerlijke rust en kracht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onszelf.
wij bepalen zelf welk beeld we hebben over ons zelfbeeld.
ja, waarneming en andere opties doen, bepalen mee
het blijft grotendels bij ons zelf
wij, ons eigen ik
bepaalt uiteindelijk ons zelfbeeld.
het idee dat je van jezelf hebt
de basis
is ook gebaseerd op het
beeld dat je van je ouders meekreeg
uiteindelijk je ouders
denk ik resumerend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De basis voor je zelfbeeld is een heel sterk ik-gevoel.
Deze vraag hangt samen met je voorgaande.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aardige nwe avatar ineke
Je imago is het beeld dat anderen van jou hebben, dus hoe anderen over jou denken.

Je zelfbeeld is hoe je over jezelf denkt.

Het heeft wel met elkaar te maken. Jouw zelfbeeld begint al in je vroege jeugd: werd je geaccepteerd en bevestigd in wie je was? Werd er van je gehouden?
Daar wordt de basis gelegd.
Dat zijn dingen die goed zijn voor een positief zelfbeeld.
En dat gaat je leven lang maar door.

Wie vroeger nooit een compliment heeft gekregen en wie nooit is uitgenodigd voor feestjes, spelletjes en gezamenlijke activiteiten, gaat al snel denken dat hij onbelangrijk is of saai. Wie al die dingen wel heeft meegemaakt, vindt het vanzelfsprekend dat hij erbij hoort. Wie altijd van ouders, broertjes, zusjes, vriendjes en vriendinnetjes heeft gehoord dat hij stom is, loopt een grote kans ook zelf te gaan denken dat dit inderdaad het geval is.

Door negatieve ervaringen kan je zelfbeeld een behoorlijke deuk oplopen.
Hoe je over jezelf denkt, bepaalt wel in belangrijke mate wat je wel en niet doet. En je doen en laten versterkt vaak je zelfbeeld weer. Kortom: je komt in een vicieuze cirkel: Je vindt jezelf saai, je gaat je daarna gedragen en dat versterkt het beeld dat je jezelf saai vindt.
Maar:
Het zit in je hoofd. Jouw eigen hoofd.
En jij kunt er wat aan doen!
Leren dat je goed bent zoals je bent, gaat echter niet vanzelf als dat niet goed zit.

Er zijn wel testen die je kan doen om na te gaan of jouw zelfbeeld klopt met de werkelijkheid.
Maar als je er met je omgeving over kan praten is dat natuurlijk nog beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een paar gote foto's op textiel in mijn studeerkamer hangen van zo 40 jaar geleden. Ik vond mijzef een dikke knaap. Een van die foto's is een foto op het nudistenstrand van Agde, en tot mijn verbijstering vindt ik nu mijzelf toen maar een mager scharminkel.
Beelden en werkelijkheid hebben geen relatie tot elkaar en je moet dus gewoon roeien met de riemen die je hebt. Dat is overigens makkelijker gezegd dan gedaan.
In het laatste tijdschrift van linda de mol stonden een aantal blootfoto's van jonge mannen met een kleine piemel, en bovendien nog dik (niet de piemel!). Ik voelde veel deernis voor die mensen. Ik zou die mensen en ook jou aanraden: Fuck de wereld en zorg voor jezelf.