Wat wordt precies bedoelt met de leerstof integreren?

Geregeld heb ik leerstof te leren voor een examen. Nu hoor ik dat het van belang is om de leerstof te integreren, zonder dat ik tot nu toe een duidelijk/begrijpbaar toelichting voor heb kunnen vinden/krijgen.
En wat is het voordeel hiervan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5K

Antwoorden (1)

Ik vermoed dat met "de leerstof integreren" wordt bedoeld dat je niet alleen de leerstof goed beheerst, maar deze ook kan toepassen in relevante concrete situaties. In het algemeen is kennis namelijk pas nuttig wanneer de eigenaar van die kennis deze op de juiste manier kan gebruiken en toepassen in de praktijk.

Misschien moet je dus bij je examen voorbeelden kunnen noemen waarin de leerstof kan worden toegepast. Het is ook mogelijk dat je een vraag moet beantwoorden met begrippen uit de leerstof zodat duidelijk is dat je die leerstof beheerst.

Toegevoegd na 2 minuten:
Daarnaast is het mogelijk dat bedoeld wordt dat je de leerstof van het ene vak van je opleiding (voor zover mogelijk) toepast bij andere vakken van je opleiding. Ook dan ben je bezig met het integreren van leerstof.

Toegevoegd na 21 minuten:
Sommige websites vermelden dat met integreren wordt bedoeld dat men logische verbanden kan leggen tussen delen van de leerstof en verbanden kan weergeven. Men kan ook verbanden leggen met andere cursussen, met andere opgedane kennis en met vroeger bestudeerd materiaal. Men kan dan het lesmateriaal tot een logisch geheel maken. Men kan vragen bedenken en die aan de hand van de cursus beantwoorden. Het hoeven geen erg complexe of vergezochte vragen te zijn. Maar eerder vragen zoals: Waarom leidt a naar b? Hoe kan ik dit verband verklaren? Kan ik nog andere voorbeelden bedenken?,… Het soort vragen zal afhankelijk zijn van het vak dat je aan het studeren bent. Voorbeelden van die websites zijn http://www.michelvanast.nl/taxonomieen-ontrafeld/ en https://www.kuleuven.be/onderwijs/levenslangleren/OpenUniversiteit/beg/studeertips-1/5.-verder-verdiepen.
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
+
Opmerking bij de eerste alinea: als je de leerstof niet domweg als feiten uit het hoofd leert, maar je je kunt voorstellen in welke situaties die kennis toepasbaar is, dan is de stof ook veel makkelijker te onthouden. Niet alleen tot het moment van het examen, maar je onthoudt het dan daarna ook langer, omdat het een logische - geintegreerde - context heeft gekregen.
Antoni
7 jaar geleden
Toch blijkt integreren iets anders dan toepassen te zijn. Op http://www.michelvanast.nl/taxonomieen-ontrafeld/ las ik zojuist over het OBIT-model dat vier fasen onderscheidt in een leerproces: Onthouden, Begrijpen, Integreren en Toepassen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
U was mij voor :) maar niet alleen toepassen , met integreren doelt men in deze categorie ook vaak slechts " interpreteren " , "absorberen "