Waarom vallen honden soms mensen (m.n. kleine kinderen?) aan?

Soms hoor je in het nieuws dat honden mensen/kinderen aangevallen hebben en gebeten, maar waarom doen ze dat?
Zijn die honden gewoon agressief en hebben ze een uitlaat klep nodig? Maar waarom bijten ze dan, met welk doel (in ruime zin dan)?

http://www.rijnmond.nl/nieuws/139798/Rottweiler-valt-3-jarig-meisje-aan-in-Sliedrecht
http://nos.nl/artikel/2127803-peuter-zwaargewond-door-vier-bijtende-rottweilers.html

7 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (3)

Agressie bij honden kent vele verschijningsvormen en een nog groter aantal mogelijke oorzaken. Hoewel het begrijpelijk is dat mensen agressie van hun hondse huisgenoten (meestal) niet tolereren, is het toch goed te bedenken dat bijten op zich volkomen normaal honds gedrag is. Een hond die wordt geconfronteerd met een situatie die in de ogen van de hond bedreigend is, kan kiezen tussen vluchten of aanvallen. Beide soorten van gedrag hebben in de gegeven situatie maar één doel: de afstand tussen de hond en "de bedreiger" vergroten. Het vergroten van de afstand wordt bereikt door of jezelf te verwijderen van de plek des onheils (vluchten) of ervoor te zorgen dat de ander dat doet (dreigen/aanvallen). Welk gedrag gekozen wordt (vluchten of aanvallen) hangt onder andere af van genetisch bepaalde voorkeursgedragingen van de hond, van eerdere ervaringen (was vluchten of juist bijten in vorige gevallen succesvol), de omstandigheden (is er ruimte om te vluchten), de mate van verdedigingsdrift van de hond in die situatie (een hond zal op zijn eigen territorium eerder bijten) enzovoort.
Regelmatig horen wij van eigenaren dat de hond "zomaar, zonder enige aanleiding" heeft gebeten. In werkelijkheid was er in de ogen van de hond wel degelijk een aanleiding, maar om die te kunnen zien vraagt van mensen om hun menselijke bril af te zetten en met hondse ogen te kijken naar de situatie.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom worden ze dan afgemaakt? De mens heeft ook een territorium en een hond ook......
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat de maatschappij niet zit te wachten op het volgende bericht: "Peuter doodgebeten/hand afgebeten/... door hond die al 2 maal eerder een kind doodbeet/verminkte/..."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De eigenaar zou veel strenger aangepakt moeten worden.
En de hond zou zijn tijd dan mogen doorbrengen in een goed door de eigenaar betaald opvangcentrum.
Een aanval is altijd de verantwoordelijkheid van de eigenaar in bijna altijd de schuld van de eigenaar.
Denk aan opvoeding, laten loslopen, maar ook geen idee hebben van hoe honden in elkaar zitten en er niet de moeite voor doen om dat te leren.
Ivana
7 jaar geleden
Fremar, je vergeet "bevriezen". Dat is de derde vorm die de hond kan aannemen.
In de meeste gevallen wordt het aanvallen van de hond door mensen zelf veroorzaakt: Het zeer gespannen focussen, het strak in de ogen kijken van een hond die jou niet kent. Het op de hond aflopen en met hoge stem gillen:Oh wat ben jij leuk. Het aaien van de hond voordat deze getoond heeft dat te willen toelaten. Een hond van bovenaf benaderen met hand of lichaam. Een hond in de hoek drijven om hem te vangen.
In alle gevallen zal de hond moeilijk kunnen ontsnappen en aanvallen.
De ene hond is de andere niet en het aanvallen van een hond heeft te maken met zijn karakter, soms met de opvoeding. Ikzelf heb een hoogst sensibele hond die volkomen gevaarloos is als ze door vreemden wordt genegeerd, maar een van bovenstaande acties leidt tot een agressieve beet, dus moet ik altijd oppassen. Mensen denken vaak dat een hond in alle omstandigheden zich moet aanpassen. Zou ideaal zijn, is echter niet natuurlijk.
Honden (en katten ook trouwens) vallen mensen en met name kleine kinderen aan omdat er iets gebeurt (en meestal al vaker gebeurd is) dat voor het dier niet klopt.

Kijk eens naar die zogenaamde 'leuke' filmpjes op FB waar je kinderen van alles ziet doen met honden (er op gaan zitten , aan de staart trekken , op de kop slaan, bijv.). Deze acties worden of niet gezien of toegelaten door de ouders "oh, zo leuk hihi" !

> totdat de hond het getreiter zat is .natuurlijk. en van zich af bijt! > dan is het stoute hond!! Nee > Foute Ouders!<

> leer je kind respect voor een dier! Niet plagen, nee het is geen paard > je mag er niet op zitten. Net als bij katten. Niet plagen, niet aan staarten trekken, aaien met beleid en als dat niet gebeurt... accepteer dan dat er een mep volgt.

> Een kwestie van OORZAAK en GEVOLG! <

De honden zijn in overleg ingeslapen. Er was geen andere optie. In het onderhavige geval kom je er nooit achter wat er precies gebeurd is. Heeft het kind gepest of lag het aan de opvoeding van de honden?
We zullen het nooit weten.

>> er waren in dit geval 4 honden die het kindje aanvielen, bovendien kwamen er 2 andere honden om het kind te verdedigen.

De 4 aanvallende honden werden vermoedelijk in een soort groeps-gevoel mee gesleept, dit gebeurt ook bij mensen.
Dat er 2 honden bij kwamen en het kind verdedigden heeft hen voorlopig van de 'laatste spuit' gered. Zij worden getest op hun agressiviteit, hoorde ik vandaag.

Antwoord

Er is altijd een reden. Zij vallen niet zo maar aan. De echte reden zullen we echter niet te weten komen, omdat het slachtoffertje erg jong is , er geen getuigen waren en je dus alleen maar kunt gaan gissen.

Naar alle waarschijnlijkheid is één van de honden eerder gepest en heeft hij de aanval gezocht (over het hek gesprongen) de andere 3 volgenden hem in de aanval.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ hoewel dit volgens mij ergens vandaan komt. bronvermelding?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Merci @Jackd! Waar zou het vandaan komen? Afgezien van het feit dat het geen nieuw onderwerp voor me is, heb ik de afgelopen dagen veel over dit onderwerp gelezen/gehoord en ook gezien op tv.
Het was volop in het nieuws. Dit speelt al jaren, getuige alle 'vechthonden' (mag ik dit zo zeggen? nee eigenlijk niet dus...) die in de asiels terecht komen , doordat mensen zonder na te denken een 'stoere' hond aanschaffen... en zo'n hond vervolgens niet aankunnen > hondje eindigt in het asiel.
Als ik een bron heb, vermeld ik deze.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat ik het verhaal over de 4 honden ken, dat zal dan inderdaad in het nieuws zijn geweest. ..Even zoeken
http://www.nu.nl/binnenland/4311372/peuter-gewond-aanval-vier-rottweilers-in-drentse-nieuw-buinen.html
Daar is het verhaal iets anders, maar ik heb dat van de verdedigende honden ook elders gehoord of gelezen. Op rtl staat echter weer dat die 2 niet over het hek zijn gesprongen. Dit bewijst alleen maar je stelling "de echte reden zullen we echter niet te weten komen" Nalatigheid van de eigenaar (fokker) is wel duidelijk. Een hond mag nooit over dat hek kunnen springen, dat hek was dus te laag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb het op tv gezien en ook het gedeelte van de 2 verdedigende honden is daar verteld.
Waarschijnlijk heb ik het wel 4 of 5 keer gezien op verschillende nieuwsuitzendingen en ook diverse zenders. De 4 honden zijn over het hek gesprongen, er werd niet verteld hoe de andere 2 in de tuin zijn gekomen, maar ik ga ervan uit dat die dezelfde route volgden, is wel een aanname, ik weet het.
Het hek was veel te laag voor deze honden, schandalig! Ik begrijp trouwens niet dat mensen ZES van deze enorme honden hebben. Dat moet dan toch wel een kennel zijn, of is dat pas bij meer dan 6 honden? Je zegt dat dit ...alleen maar .... bewijst.
Ik vertel wat er gebeurd is en ik vertel wat ik weet en denk. Wat zie je als probleem? wat moet ik ..bewijzen..?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat dit overigens wel bewijst en niet voor de eerste keer, is dat je dieren en (kleine) kinderen nooit alleen moet laten. Er moet altijd een volwassene bij zijn om in te kunnen grijpen.
Dat mag duidelijk zijn.
Wij hebben ook een rottweiler en die is gek op mijn kleinkind van 7 jaar. Toch durft hij uit te halen naar haar, hij bijt niet maar duwt haar weg. Schrikachtig ! We vroegen ons af waarom hij dit deed en zijn dit beginnen gade te slaan. Dit gebeurde telkens se te dicht bij mijn moeder van 86 jaar kwam. Hij wou dus de zwakste beschermen. Nu we dit weten handelen we er naar en is het ook geen probleem meer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goed voorbeeld van wat eigenlijk verkeerde verhoudingen binnen de familie (roedel) zijn. Aan de andere kant is dit gedrag een reden om een rottweiler te hebben. Waar niks mis mee is als er naar gehandeld wordt, wat jullie gedaan hebben.
(honden zijn mooie soms best ingewikkelde dieren)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar in een onbewaakt moment kan het kleinkind dus aangevallen worden? "Nu we dit weten handelen we er naar en is het ook geen probleem meer." Hoe handelen jullie dan?