Is het kindermishandeling wanneer een ouder een kind nooit aanhaalt, troost of anderszins aanraakt?

Ik pas wel eens op en het viel mij op dat er geen enkele affectie wordt getoond naar dit kind door ouder.

Toegevoegd na 54 minuten:
Ik pas al bijna een jaar op bij deze alleenstaande vrouw. Het oudste kind heb ik nooit aangeraakt zien worden. Zelfs als ze een wondje heeft op haar knie blijft moeder niet en gaat ze gewoon weg. Het zit m ook in de blik en toon van praten naar dit kind toe. Opvallend anders.
Iets jonger zoontje wordt bij weggaan wel altijd geknuffeld en zit ook bij haar op schoot etc.. Jongste kind heeft wel verjaarspartijtje gehad, maar oudste niet voor zover ik heb kunnen nagaan.
Of zou moeder gewoon een favoriet kind kunnen hebben?

Toegevoegd na 56 minuten:
En ik pas ook wel eens op als de moeder gewoon in huis aanwezig is en heb dus ook die interactie gezine. Maar ik weet idd niet wat er gebeurt als ik er niet bij ben.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K
Ritsuka
7 jaar geleden
Maar je bent er geen 24 uur bij, kan best zijn dat ze op andere momenten wel affectie geven
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt er wel een heel verhaal bij geschreven nu dat meer licht op de zaak werpt. Kinderen van alleenstaande ouders lopen inderdaad een groter risico. En in het geval dat je schetst is het zeker niet ondenkbaar dat het te maken kan hebben met de verschillende vaders van de kinderen. Als de moeder ernstige problemen heeft met de vader van het oudste kind, kan dat absoluut gevolgen hebben voor haar band met het kind. Ken je "Blauwe plekken" van Anke de Vries ? ". Dat gaat over (lichamelijke en emotionele) verwaarlozing door een alleenstaande moeder, en vooral door hoe dat de oudste dochter vormt.

Antwoorden (2)

Ja, het onthouden van affectie is zeker een vorm van (emotionele) kindermishandeling, of in elk geval verwaarlozing. (De officiële term is dan ook affectieve verwaarlozing). Het kan dan ook grote gevolgen hebben voor het latere leven, zoals hechtingsproblematiek,

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat er in jou bijzijn niks gebeurt, wil overigens niet zeggen dat de ouders nooit hartelijk of lief zijn naar hun kinderen ; als je de oppas bent en alleen komt op de momenten dat de ouders op het punt staan de deur uit te gaan, is natuurlijk een te korte tijdsspanne om conclusies te kunnen trekken. Maar als er bij de kinderen ook andere symptomen te herkennen zijn, zou je zeker kunnen overwegen er melding van te maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat bedoelt u met andere symptomen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rustig, teruggetrokken, weinig interesse in andere kinderen, zoekt weinig contact, angstig.
Ook dingen als bedplassen, het idee dat ze achter zijn in hun ontwikkeling (motorisch en emotioneel), en als ze wat ouder zijn veel ziek zijn. Affectieve verwaarlozing / emotionele kindermishandeling is heel moeilijk te herkennen.
Ja zeker:
Als mensen je slecht behandelen kan dat tot traumatische situaties leiden. Dat kan een ernstig en blijvend psychisch lijden veroorzaken.

Emotionele verwaarlozing in de kindertijd en psychische en lichamelijke mishandeling kunnen een kind zodanig beschadigen dat het er een leven lang de gevolgen van draagt. Ook pesten, op school of op het werk, kan ernstige psychische gevolgen hebben.

We spreken van emotionele verwaarlozing als een kind niet de liefde, warmte en aandacht krijgt die ieder kind nodig heeft. Maar men spreekt ook van verwaarlozing als een kind verwend wordt en niet de grenzen krijgt die het nodig heeft.