Bestaat er een psychische aandoening die overdraagbaar is?

Bestaat er een ziekte die overdraagbaar is en je ''gek'' maakt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Massahysterie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben meer opzoek naar een echte aandoening/ziekte, zoals rabiës.
tinus1969
9 jaar geleden
Dat hangt een beetje van wat je 'psychische ziekte' noemt, maar diverse infectieziektes hebben neurologische/psychiatrische symptomen, zoals Syfilis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gekte is erfelijk. Je krijgt het van je kinderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van je kinderen een ziekte krijgen, dat is vast geen genetisch ziekte want dat lijkt me erg lastig om een ziekte achteraf genetisch te erven ;) andersom, kinderen die genen van hun ouders erven lijkt me iets makkelijker ;)
Cryofiel
9 jaar geleden
Goed punt, tinus1969. Ook gekkekoeienziekte, Creutzfeld-Jacob, en het al genoemde rabiës zijn aandoeningen die zich psychisch uiten. Verder zijn er meerdere parasieten die een grote invloed hebben op je psyche. Parasieten zijn vaak overdraagbaar, en daarmee dus de psychische afwijking ook.

Het beste antwoord

Dat hangt er vanaf hoe je overdraagbaar bedoelt. Als je genetisch overdraagbaar bedoeld zijn er enkele ziektes te bedenken waarop de kans om ze te krijgen groter is als een van je ouders het ook heeft. Als de ziekte wordt veroorzaakt door een stof, bijv. Iets waarvan je gaat hallucineren zou je dat ook als overrdraagbaar kunnen beschouwen. Sommige ziektes ontstaan uit een trauma, dus zijn in die zin soort vanovergebracht. Maar een psychische ziekte wordt niet van mens overgebracht zoals dat met griep gebeurt of iets dergelijks. Dat is ook logisch, want de ziekteverwekker bij griep is een virus, bij een depressie is er geen virus of bacterie dus kan je die ook niet overbrengen. Dus als je iemand die depressief is een hand geeft is wordt je zelf niet depressief.